James Bond #4: Thunderball

James Bond #4: Thunderball

Visste ni att Thunderball från början var tänkt att bli den första Bondfilmen på bio? Men legala bråk satte stopp för det hela och det blev Dr. No som istället fick äran att vara först ut på duken. Bråken kring Thunderball har varit många, långa och har fortsatt till än idag.

För den som är nyfiken på hela historien kan vända sig till www.agent007.nu som har en alldeles utmärkt redogörelse till varför Kevin McClory står som producent och allt annat som rör de legala bråken kring Thunderball. Men den korta varianten är att Thunderball från början var ett manus av Ian Fleming, Kevin McClory och Jack Whittingham. När det hela rann ut i sanden publicerade Fleming en bok som byggde på manuset. McClory och Wittingham stämde då honom och McClory fick rättigheterna till bokens handling, plot och karaktärer. Broccoli och Saltzman blev livrädda att McClory skulle göra en egen film och konkurrera med deras Bondfilmer, därför lät de honom bli producent av Thunderball.

Bond vilar upp sig på en lyxklinik i södra England när han upptäcker en av gästerna död. SPECTRE kapar ett jetplan med två atombomber ombord och en av piloterna är den döde mannen på kliniken. Eftersom detta är MI6 bästa ledtråd skickas Bond till Nassau för att hitta mannens syster och ta reda på vad hon vet. Väl där nere möter Bond Emilio Largo, nummer 2 i SPECTRE och förstår att han är på rätt spår. Nu gäller det bara att hitta atombomberna innan det är för sent. Något som inte visar sig vara så enkelt.

Både budget och ambitioner var mycket högre i Thunderball än tidigare filmer, här har vi stora undervattensscener och en avancerad båt som kostade 200.000 pund att bygga om. Denna film hade faktiskt en budget som var högre än de tre första filmerna tillsammans. Samtidigt är detta en film som fortfarande håller sig relativt väl till Flemings böcker och det känns inte otroligt att detta skulle kunna utspela sig under kalla kriget. Jag var länge skeptisk mot SPECTRE men det känns i de första Bond-filmer som en fungerande organisation med lagom komplicerade planer. Att de kapar ett plan och sedan begär en lösensumma för att lämna tillbaka atombomberna känns som något som skulle kunna hända och fungerar väl i filmen.

Eftersom allt var större och häftigare finns det många fler leksaker med i filmen. Dock hålls de fortfarande på rätt nivå och känns både smarta och realistiska. Faktum är att delar av den amerikanska militären var så imponerade över vissa saker att de frågade hur de faktiskt fungerar. Bonds populära Aston Martin syns även här men spelar inte så stor roll. Och raketbältet är en klassiker. Detta är första filmen som Maurice Binders klassiska titelsekvens, något som kom att bli synonymt med Bond sedan. Det är också första Bondfilmen som är inspelad i Panavision.

Jag gillar Thunderball, det är en Bondfilm som känns som en Bondfilm men fortfarande inte gått över gränsen som många senare filmer. Sean Connery gillar uppenbarligen rollen och har bra kemi med de övriga skådespelarna. Detta är nog en av hans bättre insatser som James Bond och agentrollen sitter som gjuten. Även Adolfo Celi som Largo är riktigt bra och passar fint som motpart till Bond. Däremot så är Claudine Auger väldigt underutnyttjad som Bondbrud och syns inte alls mycket i filmen. Felix Leiter är för en gångs skull bra castad och får en mer framträdande roll i filmen. Rik Van Nutter hade gärna fått vara med i fler filmer.

Tyvärr är filmen lite för lång och undervattensstriden i slutet på filmen drar ut lite för mycket på tiden. På 60-talet kanske det var fräckt att se en massa folk slåss under vattnet men nu känns det bara segt och tråkigt.

James Bond #4: Thunderball, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-08-30T00:07:59+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 30 augusti, 2012