Jesus Christ Superstar

jesusmedkors

Jesus Christ Superstar är berättelsen om Jesus sista dagar på jorden. Vi möter hela det myller av karaktärer som banade väg till slutfinalen. Döden på ett kors.

Filmen är en produktion som är märkt av sin tid, bilderna andas sjuttiotal medan flertalet av sångerna har något tidlöst över sig. Du har säkert hört dem förr, och kommer garanterat att göra det igen om du ger filmen en chans. Carl Anderson som den grubblande Judas, Ted Neeley som Jesus och framför allt Yvonne Elliman som den alltid närvarande Maria, ger oss sånger gång på gång som var stora hits under en lång tid. Allt började med två album som kom 1970. Man ville inte sätta upp en show från början utan gjorde det geniala draget att släppa musiken på vinyl först. Andrew Lloyd Webber och Tim Rice genidrag hamnade flera gånger bland topp tio på Billboardlistan, och röjde en bred väg för den kommande premiären av rockoperan.

jesus
Filmen, som kom 1973, skalades ned på ett intressant sätt. Regissören Norman Jewison placerar hela storyn ute i den judiska öknen. Omgivningen får agera kulisser till det som utspelar sig framför våra ögon. Avskalat, kärvt men suveränt påtänkt. Detta gör att själva omgivningen blir en aktiv part i det dramaturgin, Blandningen av tidstypiska element och modern rekvisita, gör berättelsen tidlös. När de romerska soldaterna, iklädda blänkande hjälmar och moderna k-pistar, marscherar omkring så suddas alla tidsgränser ut. Kostymören Yvonne Blake blandar allt, från sjuttiotalets hippiekultur till dåtidens science-fictionfilm

judas
Bland bibelns texter så finns det fyra evangelier som berättar om Jesus. Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Här och nu så kan vi se ett femte. Evangelium enligt Judas Iskariot. Djupast sett är filmen berättat ur hans perspektiv. Men den förvirring och oförståelse som drabbar honom inför Jesus sätt att hantera situationen de sista dagarna av hans liv. Här presenteras han som den lärjunge som trots allt har fötterna på jorden och ifrågasätter en hel del av det som sker runtomkring honom. Även han har sin del, i den plan som för mot korset. Att plocka ner Jesus från en gudomlig pedistal och ge honom mänskliga drag var inget nytt, när filmen kom, detta var någonting som börjades inom de teologiska institutionerna, där sökandet efter den historiske Jesus var på modet.

Allt började under upplysningens tid, då började man centrera sig på Jesus som en person, istället för hans gudomlighet. Utifrån detta sökande ifrågasatte man hans gudomliga uppenbarelse och strävade efter att mejsla fram den mänskliga Jesus. Nu framstod han som en moralisk lärare för hela mänskligheten, där hans liv framstod som ett exempel att följa och hans död var ett tecken för hans utgivande kärlek för mänskligheten. Naturligtvis gav denna form av forskning konsekvenser gentemot ett teologiskt tänkande där Jesus var Gud inkarnerad. Skillnaden mellan Jesus och andra, handlade mer om grader snarare än om väsen, detta ledde naturligtvis även till en växande kritik runt uppståndelsen och hur man skulle tolka den. Uppståndelsen var helt klart ett mer eller mindre fantasifullt påstående och en missuppfattning av den historiske Jesus. Detta sätt att möta Jesus från bibeln, har påverkat många långt utanför teologiska diskussionsrummet. Filmer, teater, böcker, ja mängder av olika verk har influerats och detta kan man framför allt se i denna film

maria
På extramaterialet så finns det en intervju med Tim Rice, som berättar en del om de grundtankar som ligger bakom själva skapandet av texterna. Han berättar att han såg den som en humanistisk berättelse. Att se Jesus som människa, och inte göra några påstående om hans gudomlighet. Eller påstådda gudomlighet. Detta var deras huvudpunkt. Att Judas egen berättelse utgick från att han såg på Jesus som en vanlig man. Detta var nog också anledningen till att han sålde honom för trettio silverpenningar. Allt runtomkring började barka hän, så Judas såg ingen annan utväg än att sätta stopp för allt

jesus2Filmen presenteras ypperligt. Skärpan är klar och bildens färger har fått ett djup som ger hela filmen rättvisa, det visas mycket himmel och en hel del mörka partier. Närbilderna är tydliga, och man kan tydligt se minsta detalj även då kameran smyger riktigt nära ett ansikte. Eftersom filmen helt saknar tal, allt hanteras via musik och sång, så kan man lugnt ha på den i anläggningen enbart för musikens skull, den hanteras i DTS-HD Master Audio.

Det som trots allt gör mig lite besviken är bonusmaterialet som följer med. Dels är det en intervju med Tim Rice som ger en hel del intressanta tankar. Någonting som verkligen är värt att lyssna på är kommentators spåret med Regissören Norman Jewison och skådespelaren Ted Neely som spelar Jesus. Till detta finns det även ett fotogalleri. Jag hade önskat mig mer utifrån tanken att detta är en film som har sin plats inom filmhistorien. Dels med tanke på de kontroverser som filmen satte igång, men även utifrån filmen som ett tidsdokument.

jesuspåkors
Mycket av dåtidens kritik mot både filmen och skivan, som kom först, handlade om sättet som det slutar på. Fast detta är ju helt i överensstämmande med hela upplägget av grundtanken. Om man ville visa på den mänskliga sidan av Jesus hade det inte varit möjligt att sluta på något annat sätt än att tona bort korset ur bilden. Uppståndelsen, som bibelns berättelser fortsätter med och som också är en viktig del av påskens budskap, kan ju inte ha skett, om nu Jesus verkligen enbart var människa. Frågan som kvarstår får Judas till slut sjunga: Jesus Christ. Who are you?

Jesus Christ Superstar , reviewed by Matz Malm on 2014-05-21T07:42:56+00:00 rating 4.0 out of 5
Matz Malm

Matz Malm