Jesus Christ Superstar – Live Arena Tour

Musikalen Jesus Christ Superstar skrevs 1969 av Tim Rice och Andrew Lloyd Webber och nu kommer en arenashow från 2012 på Blu-ray. Tim Minchin, Mel C och nykomlingen Ben Forster axlar huvudrollerna i denna moderniserade version.

JCS-LAT01 Det spelar ingen roll om du är religiös eller ej för att kunna uppskatta musikalen Jesus Christ Superstar – Live Arena Tour (JCS framöver). Rice och Lloyd Webber kör sin version av sagan men berättar bara fram till Jesu död och inte zombiedelen. Det här är något som många kristna ifrågasätter och har problem med att acceptera, tillsammans med att Jesus framställs som människa och inte gudomlig. Personligen bryr jag mig inte om att Rice och Lloyd Webber har använt sig av artistisk frihet, med tanke på att det ändå inte är historiska dokument de utgått från.

Egentligen är jag inte någon större fan av musikaler. Jag har sett Chess och Fantomen på operan live tidigare, men om det är ett måste att sjunga fram dialog och berättelse föredrar jag hellre opera om jag tvunget måste välja.

Scenen som används i JCS är en bred trappa som påminner om De omutbara med musikerna flankerande på respektive sida. Vid toppen av trapporna finns en gigantisk skärm som används för att byta miljöer och förstärka berättandet som förlagts i nutid. Upploppen i Storbritannien och den arabiska våren ersätter oron i judiska bosättningar. Twitter, mobiltelefoner och internet inkluderas och moderniserar berättelsen. Även om scenen till en början upplevs enkel och spartansk används den oväntat effektivt och fungerar klart över förväntan.

JCS-LAT03

Tim Minchin är en kär bekantskap för mig sedan tidigare. Han är en känd komiker/musiker från Australien mest känd för att vara ful i mun samtidigt som han obesvärat levererar sanningar på ett finurligt och rakt sätt. En sökning på YouTube är varmt rekomenderat. Mel C, mest känd från popgruppen Spice Girls där hon iträdde rollen som ”Sporty Spice”, spelar Maria Magdalena. Slutligen finner vi nykomlingen Ben Forster som axlar huvudrollen som Jesus. Han har spelat i en hel del musikaler innan men aldrig haft en så här framträdande roll. Alla tre gör mycket bra ifrån sig och mest imponerade är Tim Minchin som visade ett bredare register än jag kände till.

Publiken syns inte särskilt mycket från den här showen och det är bra att fokus ligger på musikalen och inte på eventuella reaktioner från publiken. Showen upplevs som modern och ifall namnen och den slutgiltiga korsfästelsen ersatts med något annat tror jag inte många skulle associerat till bibeln. Musikerna är rejält samspelta men syns inte så mycket som de förtjänar. JCS är inte en av de enklare musikalerna att framföra.

JCS-LAT02

Produktionen är det inget fel på men den känns inte helt perfekt. Ljudet är mestadels riktigt bra, men ibland känns inte mixen helt ren vilket gör att det stundtals är svårt att urskilja vad som sjungs. Bilden är helt ok, men det är uppenbart att ljussättningen är gjord för liveframträdandet och inte för kamerainspelning. Det finns en del mörka partier som gör att detaljrikedomen inte är helt på topp. Å andra sidan är det inte det viktigaste för en utgåva av det här slaget.

Jesus Christ Superstar – Live Arena Tour är det näst bästa till att se musikalen på riktigt. Rekommenderas till alla, även sådana som jag som inte är helt sålda på musikaler.

Jesus Christ Superstar - Live Arena Tour, reviewed by Mats Lundberg on 2013-04-30T07:00:43+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 30 april, 2013