Johan Falk 11: Barninfiltratören
Rating: 2.3/5 (3 votes cast)

Johan Falk 11: Barninfiltratören

Näst sista Johan Falk-filmen i den här omgången behandlar pengatvätt och om det är moraliskt att använda en femtonåring som infiltratör i jakten mot kriminella nätverk.
I den elfte filmen, Barninfiltratören, får gruppen för särskilda insatser (GSI) i uppdrag att spåra vem som utför rån på värdeväskor i Göteborg. Ligan kallas Nakenrånarna i folkmun och när en pensionär körs ihjäl brutalt av rånarligan kräver allmänheten att polisen måste göra något. GSI-gänget studerar inspelningarna från säkerhetskamerorna från rånen och konstaterar att det med stor sannolikhet inte är samma rånare vid de olika tillfällena. Det är förmodligen någon som står bakom och lejer ut rånen till olika mindre gangsters som utför dåden.

Vid det senaste rånet går något snett och färgampullerna i väskorna har löst ut. Rånarligans unge ledare Ricky måste få pengarna tvättade, bokstavligen, för att kunna betala den person som sålt rånkonceptet till honom. Han har inte mycket tid på sig och betalar han inte i tid ligger han riktigt illa till. Han kontaktar Seth Rydells gäng i hopp om att de kan hjälpa honom eftersom hans farsa har suttit inne med dem tidigare.

Barninfiltratören fungerar bättre om du sett de tidigare filmerna eftersom samtliga sidohistorier är grundade i de tidigare filmerna. Jag kan tänka mig att den som ser den som en fristående film finner en del sekvenser som inte går ihop. Grundstoryn med värdeväskerånen och pengatvätten är bra och intressant. Hanteringen i manuset har mycket att önska dock. Inte ens inledningssekvensen där Johan Falk skjuts i halsen och ligger svårt blödande innan ett tidshopp 48 timmar bak i tiden skapar oro. När en av huvudkaraktärerna avslöjar att den har cancer eller en annan lämnar in en avskedsansökan höjer jag ett ögonbryn eftersom man vet att det saknar angelägenhet eller allvaret som behövs för att vi ska bry oss. Berättelsen blir i mina ögon lite för enkel då sidohistorierna i det här fallet stjälper mer än hjälper vilket gör att de bara stjäl tid från vad filmen egentligen borde handla om, det vill säga rånen och karaktärerna kring dessa. Varför inte lägga in ytterligare ett rån som gör att trycket på polisen ökar från allmänheten? Det finns enkla dramaturgiska grepp som skulle höja intensiteten och göra den här filmen betydligt vassare än vad den är. Sista filmen, Kodnamn Lisa, går upp på biograferna i februari 2013 och jag hoppas att den filmen summerar alla sidohistorier på ett vettigt sätt.

Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
Johan Falk 11: Barninfiltratören, reviewed by Mats Lundberg on 2012-11-30T07:00:28+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 30 november, 2012