John Carter

”Are there mosquitos on Mars?” frågade sig den svenska gruppen Atomic Swing på sitt debutalbum. Varken i låttexten eller i filmen John Carter får vi svaret, men man kan ju alltid hoppas för marsianernas skull att det är myggfritt på den röda planeten.

John Carter i utomjordisk utstyrsel.

Jag tänker inte göra någon djuplodande analys av handlingen eftersom vår expert på området serietidningar Anton Bjurvald redan gjort det i sin recension av filmen när den gick på bio. Du kan läsa den här.

Jag missade faktiskt all hype som var om denna film innan den kom och kan därför se den utan att ha förväntningar, varken höga eller låga sådana. När jag fick filmen i min hand trodde jag det var en ”stenåldersfilm” även om namnet verkade ovanligt modernt. Inte för att jag vet vad de hette på stenåldern, men John Carter lät inte som ”Gronk” eller vad nu stenåldersmän hette.

Tarzans skapare Edgar Rice Burroughs skapade John Carter i sin novellserie om planeten Barsoom (= Mars på jordspråk). En fiktiv värld som stod på randen till utdöende. Att placera en civilisation på Mars var fullkomligt logiskt eftersom man bara några decennier tidigare hade konstaterat att det fanns kanaler på planeten och detta tydda på att det borde kunna finnas en avancerad civilisation där eller åtminstone ha funnits. Burroughs var en av författarna som såg möjligheterna med detta och skapade alltså Barsoom.

Marsianska kvinnor är snygga!

Den uppmärksamme ställer sig givetvis frågan om varför ingen har filmat detta tidigare? Och svaret på frågan är givetvis att det har man gjort. För några år sedan släpptes en film med den före detta porrskådisen Traci Lords i en av huvudrollerna. Denna film fick inget större genomslag, men däremot har Barsoom inspirerat många andra Sci-fi-filmer varav Stargate är den mest uppenbara i mina ögon. Storyn är nästan karbonkopierad rakt av även om detaljerna inte stämmer.

Filmen som har Disneys märke på fodralet är ingen djuplodande historia. Karaktärerna är nästan löjeväckande stereotypa och dialogen stundtals riktigt usel. Det kryllar givetvis av logiska luckor av olika slag, men å andra sidan kryllar det av CGI-effekter av det mer välgjorda slaget också. Man kan fundera på om just de välgjorda CGI-effekterna gjorde att budgeten inte räckte till ett känt namn i huvudrollen. Taylor Kitsch får visserligen ingen större chans att briljera som skådespelare och hans motspelerska, den klassiskt vackra Lynn Collins har visserligen en roll (för övrigt samma roll som den Traci Lords spelar i filmen Marsprinsessan) med lite djup i (med betoning på lite) och är inte den vanliga ”snygga-tjejen-i-minimala-kläder-som-hjälten-måste-rädda”-karaktären, men på det stora hela är det inga skådespelarinsatser alls att prata om i denna film.

Monster finns på mars.

Om man tar filmen för vad den är – det vill säga ett hjälteäventyrsepos, så är detta faktiskt några timmar av underhållning som håller mig intresserad. Burroughs grundhistoria ger världen innehåll som åtminstone delvis förklaras i filmen. Jag väljer att lägga det som inte håller klass och måttet åt sidan och lutar mig tillbaka för att åka med i detta CGI-späckade äventyr.

Presentationsmässigt håller Blu-ray-utgåvan referensklass. Det tycker jag att vi ska kunna kräva av en stor aktör som Disney. Och Disney levererar en snygg presentation av filmen som de flesta med hemmabioanläggningar kommer att gilla. För den som har en 7.1 anläggning är det ytterligare en dimension.

Hur är det med myggorna på mars då? Burroughs ger egentligen inte svaret, men han nämner en flygande getingliknande insekt som han kallar Sith. Niclas Frisk i Atomic Swing får förmodligen fortsätta att undra!

Rating: 2.1/5 (7 votes cast)
John Carter, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-07-28T07:00:47+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 28 juli, 2012