Joyful Noise

Joyful Noise

Det finns förmodligen en hel generation där ute som inte har en aning om vem pansargeneralens fru är (var?). Det vet inte jag heller men det var ett stående skämt i TV-programmet Kryzz som leddes av Arne Hegerfors med Björn Skifs som bisittare. Programmet gick på svensk TV på 80-talet och pansargeneralen får förmodas vara General Patton och hans fru Dolly Parton. Givetvis fanns inget förhållande mellan den färgstarke militären och den bystiga country-sångerskan utan det var bara en ordlek.

joyful-noise 02

Den lilla staden Pacashau ligger någonstans i mitten av ingenting i Georgia. Tiderna är hårda och verksamheter som läggs ner är vardagen. Det finns dock en gnutta hopp i form av kyrkkören som ska ställa upp i körtävlingen the National Joyful Noise Competition. Kören är duktig och kompetent, men när deras ledare plötsligt dör av en hjärtattack uppstår en maktstrid mellan Vi Rose Hill (Queen Latifah) och GG Sparrow (Dolly Parton). Den senare vill förnya kören medan Vi Rose envist vill hålla kvar vid traditionerna. Saker och ting kompliceras lite när GGs odåga till barnbarn Randy (Jeremy Jordan) och Vi Roses dotter Olivia (Keke Palmer) inleder en romans som får de två rivaliserande damerna att bli än mer i luven på varandra.

Joyful Noise

Filmen är en musikalfilm där musiken är ständigt närvarande och sångnumren frekventa. Upplägget är inte på något sätt unikt och vi kan hitta flera andra filmer i samma härad. Allt från High School Musical till Blues Brothers. Gillar du musikalfilmer kommer förmodligen denna film att göra dig nöjd, med den lilla brasklappen att Blues Brothers kanske inte är det bästa exemplet att likna filmen vid då den filmen har tydligare komediinslag, medan Joyful Noise ligger mer åt romantikhållet.

Skådespeleriet ligger på rimligt hög nivå för att utan tvekan överglänsas av de musikaliska kvaliteterna. Skådespelarna har karriärer även i musikbranschen med sig i bagaget. Mest känd är givetvis Dolly Parton vars röst är lätt att identifiera även i en stor kör. Parton har liksom Queen Latifah skådespelat förr och jag gillade sistnämnde starkt i den utmärkta filmen Honungsbiets hemliga liv (The Secret Life of Bees). Keke Palmer och Jeremy Jordan sjunger så rent som det går att sjunga. Det är dock inte bara musik i filmen utan det finns även en story. Dels det med att hitta hopp när det ser mörkt ut, dels rivalitet mellan vuxna och dels ung kärlek.

Det är givetvis ett lyft att se en musikalfilm med bild och framför allt ljud i HD-kvalitet. Det ger upplevelsen av filmen ett lyft. Att se den på en liten skärm med TV-ljud känns inte lockande, för så pass intressant är inte handlingen. Det är musiken som lyfter filmen och med bra ljud lyfts musiken till en annan nivå.

Jag tror att målgruppen för denna film är folk som själva sjunger i kör. Vi andra som liksom jag inte riktigt har kommit in i denna gemenskap kan visserligen njuta av musiken och produktionen, men jag tror att de som kommer att få ut riktigt mycket av filmen är de som själva sjunger i kör eller de som slaviskt följde körslaget i TV.

(General Patton dog för övrigt innan Dolly Parton föddes)

Joyful Noise, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-04-25T12:00:25+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 25 april, 2013