Jumper 3D

Vart skulle du resa om du kunde teleportera dig? Råna en bank? Sitta på toppen av Eiffeltornet eller varför inte sätta dig i presidentens stol i ovala rummet?jumper3Filmen Jumper är baserad på Steven Goulds bok med samma namn. I huvudrollen Hayden Christensen som spelar tonåringen David Rice som upptäcker att han har förmågan att teleportera sig. Genom åren utvecklar han sin förmåga och lever ett välmående liv. En dag inser han att någon jagar honom och vill stoppa honom till varje pris.

Jumper är inte en direkt minnesvärd film. Jag såg den när den kom ut i filmhyllorna 2008 och nu när jag såg om den kände jag bara igen vissa delar av berättelsen, trots att det är en sci-fi, och förstod varför jag inte kom ihåg den.

jumper4Grundidén är det egentligen inget fel på och man låter bli att försöka förklara hur teleporteringen fungerar eller varför. Det är helt ok för min del, men när man även låter bli att förklara varför antagonister är antagonister blir filmens manus riktigt svagt. Huvudpersonen Rice är dessutom rejält egocentrerad och ofullständigt utvecklad som karaktär. Det finns inte någon direkt anledning att heja på honom som hjälte mer än att han kan teleportera sig och att det är coolt. De som jagar de som kan teleportera sig kallas paladiner, men det ges inte heller någon förklaring till varför det är så.

Och det är inte slut på eländet här, dialogen har stundtals rejäla lågvattenmärken. Karaktärerna saknar djup och är stöpta ur klassiska arketyper. Rice är kär i Millie (Rachel Bilson) som endast är med i filmen för att vara söt. Det måste vara en av de mest endimensionella kvinnokaraktärerna jag sett på bra länge faktiskt. Jamie Bell spelar ytterligare en person som kan teleportera sig och han är det enda som räddar filmen från total kollaps och då är hans karaktär rejält knapphändigt sammansatt. Jo Samuel L. Jackson (Django Unchained och The Samaritan) är också med, iklädd färgat vitt hår, och cashar in med en standardprestation som inte får någon att höja på ögonbrynen.jumper2Varför släpper man då Jumper igen och dessutom på 3D? Ja det kan man verkligen fråga sig för 3Dn är inte imponerande. De har använt sig av stereoskopisk teknik likt Top Gun 3D, men resultatet är ljusår ifrån att hålla samma kvalitet. En stor del av filmen kan ses utan glasögonen och det skiljer inte mycket från 2D-versionen. Den 3D som finns handlar främst om subtil djupkänsla och får mig att minnas relief-effekt från något gammalt bildbehandlingsprogam. Några av helikoptersekvenserna uppvisar anständig 3D-effekt, men det skulle kunna göras betydligt mer och bättre med tanke på bildmaterialet. Det enda svar jag kan komma på till min inledande fråga är att det är så magert på 3D-fronten att de tror att bara det står 3D på omslaget så kommer vi få som har tillgång till den tekniken att köpa utgåvan.

Med tanke på slutet, där vi ser Kristen Stewart (Twilight och On the Road) i fem sekunder, antar jag att planerna var att göra en uppföljare. Som vi vet blev det ingen sådan eftersom få gjorde vågen av glädje efter den här filmen.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Jumper 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-09-14T12:00:03+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 14 september, 2013