Kagemusha – Spökgeneralen

Kagemusha – Spökgeneralen

Mästerregissören Kurosawa ger oss ett episkt drama som utspelar sig i 1500-talets Japan. Det är mäktiga krigsscener där ketchupblodet flödar och drivor med statister stupar, varvat med intensivt drama där replikskiftena är lika snabba och vassa som en samurajs svärdshugg. Själva filmen är högklassig underhållning men bildkvalitén håller absolut inte måttet.

I 1500-talets Japan strider en mängd krigsherrar om makten över Japan. Krigsherren Shingen och hans bror har hittat en dubbelgångare som de lär upp och när Shingen blir dödligt sårad får dubbelgångaren Nobukado ta hans plats, för om det blir känt att Shingen är död kommer hans klan att splittras och förlora allt. Nobukados rollspelande skärskådas av barnbarn, spioner, konkubiner och soldater samtidigt som striderna om rikets tron rasar. Ska han klara detta?

Det är som alltid med Kurosawa, produktionen håller hög klass (även om blodets färg är den sämsta jag sett) liksom skådespeleriet där Tatsuya Nakadai (Harakiri, Yojimbo, Sanjuro) tar täten i rollen som Shingen och hans dubbelgångare  Scener tillåts spelas ut och ingenting stressas fram. Kurosawa vågar också låta mycket av striderna och våldet ske utanför kameran och istället får vi istället tolka ansiktena på några som bevittnar det spännande, fasansfulla vilket kanske ger större effekt. Det är en vacker film på många plan. Fotot håller världsklass och man njuter av de vackra tavlor som målas upp.

Filmens historia är inte den enklaste då den skådespelare som först skulle spela huvudrollen fick lämna produktionen av inte helt klarlagd anledning redan första dagen. Sen hamnade filmstudion Toho i finansieringsproblem mot slutet av produktionen, men George Lucas och Francis Ford Coppola lyckades övertala 20th Century Fox till att skjuta till medel så filmen kunde slutföras mot att de fick de internationella distributionsrättigheterna. Kurosawa är ju en av Lucas stora idoler och han hjälpte även till med filmen Akira Kurosawas Drömmar några år senare.

När det gäller bilden är den tyvärr riktigt kass. Det är den sämsta bild jag sett på en BD och stundtals kändes det som om jag tittade på en gammal VHS (lite, men bara lite, överdrivet). Det är grynigt och brist på skärpa och i skuggpartier flammar hela tiden. Jag gjorde en snabb jämförelse med min gamla DVD-utgåva och den lider av samma problem så det kanske är svagheter som finns i källmaterialet helt enkelt. Det är synd för filmen har annars ett underbart foto där många scener är som vackra tavlor eller fotografier men skönheten förtas ofta då det känns som man ser det genom en skitig fönsterruta.

Har man sett en massa andra filmer om det historiska Japan kan detta vara en film man uppskattar. Jag vet dock inte om det är en bra initiationsfilm till denna genre, då finns det klart bättre filmer som t.ex. filmer ur Kurosawas tidigare produktion. Sen är det absolut inte nödvändigt att se Kagemusha på BD då bilden är klart sämre än vad man ska förvänta sig av detta medium och detta gör att jag inte ger denna film ett högre betyg.

Kagemusha - Spökgeneralen, reviewed by Roney Lundell on 2012-12-05T17:00:42+00:00 rating 4.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 5 december, 2012