Kauwboy

Kauwboy

Kauwboy är en prisbelönt barnfilm som förhoppningsvis upptäcks av en stor publik i Sverige när den nu släpps på DVD. Det borde inte vara omöjligt eftersom den påminner en del om E.T. och får ett lyckligt slut.

kauwboy02

Jojo är 10 år och bor med sin arga pappa. Hans mamma turnerar i USA. Trevliga stunder med pappa kan närsomhelst resultera i raseriutbrott och våldsamheter. En dag hittar han en fågelunge som ramlat ur sitt bo. Han bestämmer sig för att ta hand om den lilla kajan och ger den all omsorg han önskar att någon gav honom.

Jag provar att googla ”kauwboy kes” och får ”ungefär 244 000 resultat”. Vad fantasilösa människor är! En film handlar om en pojke som tar hand om en fågel och därmed jämför man den med Ken Loachs klassiker. Det är kanske oundvikligt. Parallellen till Kes är så uppenbar i Kauwboy att man får se det som en renodlad homage. Jag väljer i stället att jämföra den med E.T. När Jojo visar fågelungen sitt hus och berättar om sitt liv associerar jag det snarare till Steven Spielberg än Loach. Hela temat med ett bortglömt barn som finner en vän som han tar hand om är taget direkt från E.T. Både Elliott (i E.T.) och Jojo upptäcker att det är de som behöver rymdvarelsen/fågeln snarare än tvärtom.

kauwboy03

Folkets Bio verkar vara ensamma om att erbjuda den svenska publiken barnfilm som inte är amerikansk eller svensk. När de bestämmer sig för att distribuera en film som sträcker sig utanför de trånga ramarna som SF bestämt att gångbar film ska hålla sig innanför kan man vara säker på att det är en bra film och att den med stor sannolikhet även passar en vuxen publik. Ett annat exempel förutom Kauwboy är Tomboy som kom häromåret. I ett avsnitt av Kino i P1 från i somras talade de om situationen för kvalitetsbarnfilm i Sverige. Kauwboy var en av filmerna som nämndes och vi fick reda på att runt 700 personer såg den på bio. Eftersom jag jobbar med barn vet jag att man kan engagera barn även i kvalitetsfilm. Problemet ligger hos oss vuxna som inte vill bredda den yngre generationens smak. Lyssna gärna på Kino här (reportaget om barnfilm börjar vid 21:45).

kauwboy05

Kauwboy är inte någon svår eller smal film. Visst finns det ett stort mått svärta i den och mot slutet är det svårt att hålla tillbaka tårarna. Jag hade önskat ett mer öppet och inte så tillrättalagt slut. Det är under de sista minuterna som jag blir påmind om att det faktiskt är en barnfilm jag tittar på och en barnpublik kan nog behöva ett slut som det som finns i Kauwboy. Skådespeleriet är genomgående lysande och precis så realistiskt det ska vara i en socialrealistisk barnfilm.

kauwboy04

Regissören Boudewijn Koole lyckas skapa spänning av vardagen när Jojo till exempel försöker lägga tillbaka fågelungen i sitt bo genom att bita i sin t-shirts nederkant för att bilda en ficka som kajan kan ligga i medan han klättrar upp i trädet. Redan i detta tidiga skede i filmen sitter jag på nålar och hoppas att han inte ska släppa sitt bett om tröjan. Pappans utbrott kan nog vara skrämmande för den yngsta publiken och jag skulle rekommendera att man väntar med att se den tills man är ungefär 9 år. Som så ofta i barndomsskildringar finns det ett nostalgiskt skimmer över Kauwboy. Med undantag för en mobiltelefon lyser digital teknologi med sin frånvaro. Jojo är ett med naturen och hittar information om kajor i böcker på biblioteket. Kanske som Koole själv gjorde när han var barn.

Det är kanske ett för stort och kostsamt projekt att dubba filmer, men borde inte Folkets Bio göra som de gjorde med Flickan och räven för några år sedan och låta en svensk berättarröst guida de icke läskunniga eller långsamt läsande barnen genom filmen?

Kauwboy, reviewed by Mattias Berg on 2013-09-28T12:00:43+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 september, 2013