Killing Season

Killing Season

Killing Season är i sina bästa stunder en halvdan thriller med vildmarken som skådeplats, där Robert De Niro minsann ska få för gammal ost. John Travolta är den hämndlystne mannen med pilbåge och lustigt skägg, som dyker upp från ingenstans och stör friden i stugan. Det visar sig att de båda är krigsveteraner som sammanstrålat tidigare. Det gamla kriget kokas nu ner till en strid man mot man.

Killing Season 1Den gamla pensionerade militären Benjamin Ford (Robert De Niro, Brazil) har dragit sig tillbaka och lever nu ett slags eremitliv i en stuga någonstans i Appalacherna. Kontakten med exfrun och sonen, med dennes familj, är i det närmaste obefintlig, förmodligen mest på grund av sur långsinthet från Benjamins sida. Han dräller mest runt i skogen och fotograferar vilda djur eller lyssnar på Johnny Cash, när han inte tvingas ner till byn för att fylla på förrådet av värktabletter för det gamla onda splitterskadade benet.

Killing Season 2En kväll stöter Benjamin ihop med turisten och jägaren Emil Kovac (John Travolta, Savages) som hjälper till när bilen krånglar och får ett mål mat och tak över huvudet som tack. Det visar sig att den objudne gästen Emil inte bara har bakgrund på Balkan, där Benjamin tjänstgjort, utan även har falska jaktambitioner, vilket snart ställer till med stora bekymmer när besöket ser ut att involvera en likvidering av den gamla militären. En personlig vendetta gällande oförrätter från 1995 när USA och Nato ingrep vid kriget i det forna Jugoslavien ligger nämligen bakom den plötsliga visiten. Det är dags för Benjamin att rota fram överlevnadsinstinkten igen och bita ihop för att inte förvandlas till nåldyna, för det är knappast Amors pilar som lämnar Emils pilbåge.

Killing Season 3Snart är tvekampen i full blom och de två kombatanterna turas om att ha övertaget, enligt det mest banala filmskapandets alla regler. Det sker dessutom om och om igen, vilket blir övertydligt och kolossalt tröttsamt i längden. En stor besvikelse är att man inte utnyttjar vildmarken mer, utan har koncentrerat sig på att herrarna istället ska väsa okvädningsord i syfte att sätta psykologiskt krokben under tiden de jagar varandra och fyrar av pilbågarna kors och tvärs. Fingertoppskänsla saknas och detta gör att någon brinnande spänning aldrig infinner sig under filmen. Bakgrunden som presenterats är nämligen även den ganska långsökt och under den anmärkningsvärda upprinnelsen visar det sig att det som hände kanske inte var så farligt ändå. Eller? Slutet är märkligt i att vi hamnar tillbaka på ruta ett och hade bara Benjamin och Emil tänkt lite längre så hade kanske problemet gått att lösa utan att först slå varandra sönder och samman. Fast då hade det ju å andra sidan aldrig blivit någon film. Vilket jag hade kunnat leva med eftersom det mesta med Killing Season är så pass krystat.

Killing Season 4Det finns mycket att tröttna på under titten på Killing Season, men jag ska försöka att hålla mig kort i detta ärende. John Travolta som spelar serben Emil har till exempel en vansinnigt irriterande accent. Inte nog med att utseendet av en råförbannad metal-snubbe med ett skägg som man bara hittar hos amish-hipsters retar mig lite när det sitter på Travolta, som när som helst riskerar att brista ut i ett growl som ekar genom skogen, tillsammans med dialekten känns karaktären tyvärr smålöjlig och fel. Här ligger Travolta farligt nära Nicolas Cage värsta stunder och det är svårt att tänka sig att detta är samma filur som spelade den coola katten Vincent Vega en gång i tiden. Robert De Niro klarar sig mycket bättre, även om den bästa skådespelarinsatsen måste tillskrivas vildmarken, som här porträtterar sig själv med den äran, nämligen bergskedjan Appalacherna. Det är inte utan att det rycker lite i kastspöarmen faktiskt. Men nu är Killing Season tyvärr inte någon naturfilm, bara en axelryckning till vildmarksthriller där de båda legendarerna lyckas gå vilse trots en väl utstakad – och sannerligen vältrampad – hämndstig. Se hellre Southern Comfort, Shoot to Kill eller Deliverance om du är ute efter spännande thrillers med ett rejält stänk av brutalt äventyr och oförlåtande vildmark.

Killing Season, reviewed by Hans Råman on 2013-11-01T12:00:28+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 1 november, 2013