Be Kind Rewind
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)

Be Kind Rewind

Vad skulle du göra om din kompis råkar avmagnatisera alla videoband i hyrbutiken där du jobbar? Den frågan kanske du aldrig behöver ställa dig, och knappast heller 2008 när filmen kom, men den ”fastforwardar” igång en rolig film.

Be Kind Rewind, Jack Black, Mos Def

Mike (Mos Def) arbetar i videobutiken ”Be Kind Rewind”. I hemlighet riskerar ägaren Mr. Fletcher (Danny Glover) att få flytta bytiken till förorten då byggnaden han hyr i anses vara uttjänt. När Mr. Fletcher blir tvungen att resa bort under en tid bjuder Mike in sin lätt obstinata vän Jerry (Jack Black) till butiken, trots att han skrämmer bort kunderna. Efter ett inbrott på det närliggande elverket blir Jerry dessutom magnetisk och förstör samtliga videoband bara genom att befinna sig i butiken. Istället för att hyra ut filmerna tar Mike emot önskningar på filmer som han, Jerry och Alma (Melonie Diaz) sedan ”swedar” – gör enkla remakes på tiden kunden kan tänka sig att vänta på sin film.

Be Kind Rewind, Danny Glover

Be Kind Rewind är en ganska härlig film. Liksom den svenska filmen Dubbel-8, som jag också gillar mycket, skildrar den skaparglädjen i att göra egen film på ett bra sätt. Jag minns mina ambitiösa försök i skolåldern där jag medverkade till allt från en remake av Terminator till ett originalmanus som blev en nära tre timmars mix av Pulp Fiction och The Blair Witch Project. Den sistnämnda filmen innehöll bland annat scener där vår kemilärare motvilligt eldade upp en väteballong i gympasalens bollskåp, löpning på rullband 10 meter upp i luften på en övergiven industri och petflaskbomber gjorda av saltsyra och aluminium. När vi smällde av dem i en liten stuga i skogen och saltsyran droppade från taket hade man ganska bråttom igenom fönstret som brann genom en kräm av bensin och frigolit. Den här typen av guerillafilminspelning lyckas filmen hylla på samma sätt som High Fidelity lyfte fram skivsamlaren.

Be Kind Rewind, Jack Black

Kanske skulle filmen blivit ännu bättre om det inte bara vara filmerna i filmen som är B-betonad. Jag har svårt att se att någon annan än regissören Michel Gondry skulle varit lika lyckosam med filmens remakes (Ghostbusters är det största gapskrattet) men han kanske skulle lämnat resten av filmen till någon annan. I och med att hans patenterade indiefilter ligger över hela filmen blir även dessa effekter lo-fi och separation från filmerna i filmen kunde varit större. Mos Def är en riktigt bra skådespelare och han har inga problem att leda filmen. Jack Black är varken bättre eller sämre än vanligt och detsamma kan sägas om Danny Glover. Diaz är en trevlig bekantskap för mig, som en inte irriterande Rosie Perez, och mycket trevligt att återse Mia Farrow.

Älskar du film ska du definitivt ge Be Kind Rewind en chans. Om du älskar att skapa film kommer du att känna igen dig och förhoppningsvis känna att du kan göra det bättre.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Be Kind Rewind, reviewed by Kenneth Paulsson on 2014-02-25T07:00:38+00:00 rating 3.5 out of 5