Kingdom of Heaven – director’s cut

Kingdom of Heaven – director’s cut

kingdom-of-heaven-02Vissa vill beskriva denna film som en flopp då den inte slog stort i USA utan bara spelade in 48 miljoner dollar. Faktum är att det bara var i USA som filmen floppade, i Europa och Mellanöstern gick filmen bra och drog totalt in mer än 280 miljoner dollar, dubbelt upp jämfört med budget. Men det går inte att komma ifrån att de flesta recensenter var måttligt förtjusta i filmen och Ridley Scott kom senare att släppa en förlängd version som vi skall titta närmare på här: Kingdom of Heaven 4-Disc Director’s Cut.

Året är 1184 och Balian är en smed i Frankrike som plågas av sin frus självmord. När en grupp soldater på väg till korståget anländer till byn presenterar en av dem sig som Balians fader och ber honom att ansluta sig till gruppen. Balian beger sig iväg med dem mot Jerusalem ihop om att få rädda sin döda frus själ. Men resan kommer att bli längre än av Balian kan ana och han kommer att möta många utmaningar på vägen.

Kingdom of Heaven eller himmelriket är uttryck som används ofta i Bibeln. Inte mindre än 100 gånger nämns det i det Nya testamentet. Inte undra på att de kristna drömde om detta. Och det är självklart att Jerusalem skulle vara centrum för detta kungadöme, en stad som än i dag är centrum för många troende. Att göra en historiskt korrekt film om korstågen verkar som ett omöjligt projekt men Ridley Scott är mannen som kan klara av det. Tillsammans med manusförfattaren William Monahan som är insatt i tidsperioden gör han det enda vettiga. Filmen tar avstamp i historien men väljer att berätta sin egen historia. Det är i stort sett omöjligt att skapa en historiskt helt korrekt film och Scott är väl medveten om det. Det gäller att göra en film som dels berättar historien men också är något som publiken kan identifieras sig med. Och i det avseendet tycker jag att Scott har lyckats väl.

Den cyniske skulle säga att director’s cut bara är ytterligare ett sätt för Fox att tjäna några extra slantar på en film som inte gick så bra som de hade hoppats. Frågan är varför det inte var denna film som gick upp bio. Kanske fick bolaget kalla fötter när både Troy och Alexander floppade och trodde att ingen ville se en tre timmar lång film om korsriddare. Kanske trodde de att de genom att korta ner filmen och fokusera på slaget om Jerusalem skulle kunna locka ungarna till bion ändå. Svaret får vi nog aldrig veta, men om man skall tro ryktena som florerar på internet är detta inte alltför långt ifrån sanningen.kingdom-of-heaven-03

Den största förändring jämfört med bioversionen är att Sibylla nu har en son, Baldwin V, som kom att vara kung ett kort tag. Det bygger ut hennes roll betydligt och gör framför allt hennes stora förändring i den tredje akten mer begriplig. Plötsligt blir hennes roll betydligt större och viktigare och Scott belyser det själv i sin introduktion till filmen. Sedan får vi också reda på att prästen i början av filmen är Balians halvbror vilket också förklara en del saker. Jag tänkte inte gå in i detalj på alla de saker som Scott förändrat men de saker som är tillagda bygger ut filmen och gör den betydligt bättre. Vi får nu flera saker förklarade för oss som var otydliga tidigare, och de religiösa undertonerna är klarare. Tyvärr är de saker som störde mig i den förra versionen kvar här, framför allt scenerna när Balian hjälper folket att gräva fram vatten.

Orlando Bloom må vara en träbock till skådespelare men jag finner honom faktiskt helt okej i filmen. Ingen sagolik insats men helt okej som sagt. Visst finns det saker som stör med hans karaktär, men på det hela taget är det fler positiva saker än negativa. Hans roll hade dock varit bättre om den varit mindre. Edward Nortons karaktär byggs ut lite ytterligare här och man kan inte annat än hänföras av hans skådespelande. Utan att visa sitt ansikte kan han med rösten och kroppsspråket förmedla så många känslor. Eva Green är personen som verkligen får sin karaktär förändrad i denna version, plötsligt blir hon något mer än bara ett sött ansikte och det känns som att det finns mer logik bakom många av hennes beslut. Sedan har vi Jeremy Irons som jag verkligen gillar i denna film, jag blir alltid glad när jag ser honom i en bra roll då de kommer alldeles för sällan under de sista femton åren.

Scott har en välrenommerad resumé och även hans mindre bra filmer är välgjorda. Han har ett otroligt öga för det visuella och denna film är inget undantag. Hela filmen är väldigt vacker och miljöerna känns verklighetstrogna. Scott väjer inte heller för svåra dilemman, kanske var det därför filmen blev så framgångrik här men inte på andra sidan Atlanten. Kingdom of Heaven är i sin oklippta version kanske inte ett mästerverk, men en betydligt bättre film som ingen bör missa.kingdom-of-heaven-04

Extramaterial
Bäst att ni poppar en extra skål med popcorn, för det är mycket extramaterial på denna utgåva. Först har vi tre kommentarspår. Det första är med Ridley Scott, William Monahan och Orlando Bloom. Helt klart det mest intressanta spåret, Scott är påläst och Monahan är verkligen kunnig inom ämnet. Det är mycket fokus på de historiska aspekterna och själva filmningen, Bloom säger inte så mycket men framstår faktiskt som en vettig person. Nästa spår är med executive producer Lisa Ellzey, visual effects supervisor Wesley Sewell, och first assistant director Adam Somner. Denna är betydligt mer teknisk än den första. Här ligger mycket fokus på själva produktionen och inspelningen av filmen. Dock ett intressant spår. Sist ut är klipparen Dody Dorn som framför allt fokuserar på skillnaderna mellan bioversionen och denna, lite torrt kanske och det är svårt för Dorn att bära hela filmen ensam. Sedan har vi ett infospår som kallas The Engineer’s Guide. Denna fokuserar på de tekniska bitarna och inspelningen och är ett bra komplement. När vi väljer att se filmen får vi en kort introduktion av Ridley Scott (1:02).

Resten av extramaterialet ligger på skivorna tre och fyra. På dessa ligger dokumentärenThe Path to Redemption som är uppdelad i sex delar. Under Development hittar vi del 1,Good Intentions (16:12). Här ligger fokus på det som ledde fram till inspelning, bland annat diskuteras det numera övergivna projektet Tripoli, något som vi får lite ytterligare fokus på i Tripoli Overview som bjuder på teckningar och foton från förproduktionen av den filmen. För den som gillar manus får vi sedan Early Draft Screenplay by William Monahan, lite kul att jämföra med den slutgiltiga versionen, men ganska jobbig att läsa igenom. Komplement till detta är Story Notes, som är Scotts och Ellzeys noteringar om manuset och nyckelscener. Dock är det ganska rörigt att läsa detta och jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Sist ut är Location Scout Gallery, som är precis vad det låter som. En massa bilder på olika ställen som var lämpliga att filma på.

Nästa del kallas för Pre-Production och innehåller del 2 av dokumentären, Faith and Courage (19:57). Nu är manuset klart och förproduktionen startar. En hel del fokus ligger på att göra saker och ting så realistiska som möjligt, och det är många diskussioner om historia, men även om rollbesättning och platser. Riktigt intressant, här kommer det fram en hel del saker om hur Fox åsikter skiljde sig från producenternas och Scotts. Sedan har vi några featuretter, i Cast Rehearsals (13:25) får vi följa med bakom kulisserna när Scott vägleder skådespelarna och diskuterar scenerna. Mumma för den som är intresserad av hur han får det bästa ur skådespelarna. Sedan har vi Colors of the Crusade (32:15) som handlar om kostymer och hur man lyckades skapa en 1100-talsanda. Här går man riktigt ner på djupet, och för kostymfreaks är detta ett måste. Scott är en duktig konstnär som gör sina egna storyboards, något som kan ses i Ridleygrams. Sedan kommer Production Design Primer (6:55) med fokus på själva byggandet av kulisserna, något som kommer igen i Production Design Gallery. Lite kort men intressant. Sist ut här är Costume Design Gallery, ytterligare ett bildgalleri med fokus på kläderna.

Sedan är det dags för Production: Spain, där vi hittar del 3, The Pilgrimage Begins (19:35). Vi får följa med på början av inspelningen i Spanien. Här får vi se allt ifrån inspelningar och tabbar till Blooms många fanatiska fans, med andra ord allt man kan tänka sig från en inspelning. Sedan är det dags för en historisk diskussion i Creative Accuracy: The Scholars Speak (26:40). Det hela börjar med att Scott förklarar att han gör filmer, inte dokumentärer, sedan följer en debatt om historien kontra filmen och hur verklighetsgrundad den egentligen är. Väldigt intressant måste jag säga och väl värd att se. I Storyboard Galleries får vi storyboards från tre scener som filmades i Spanien:Balian’s VillageForest Ambush och Pilgrim Road. Unit Photography Gallery innehåller galet många bilder från inspelningen.

Okej, dags för rök- och pisspaus innan det är dags för skiva fyra.kingdom-of-heaven-05Är ni klara? Då kör vi på med Production: Morocco, här får vi del 4, Into the Promised Land (31:15), där huvuddelen av filmen spelades in. Under tre månader kämpade folk i stekhet sol och vinande sand, och man kan inte annat än imponeras. Intressant att se hur kulisserna byggdes upp och de marockanska livvakter som följde regissören vart han än gick. Mycket matnyttig och intressant information. Härnäst kommer något som jag såg fram emot, Unholy War: Mounting the Siege (17:06) som handlar om den episka slutstriden om Jerusalem. Precis lika välfylld och späckad med information som de andra featuretterna på dvd:n. Återigen får vi Storyboard Galleries med fokus på tre stycken scener: KerakBattle Preparations och The Siege. Unit Photography Gallery är samma som på förra skivan, runt 200 foton från inspelningen.

Då var vi klara med inspelningen och går över till Post-Production och del 5 av dokumentären, The Burning Bush (37:32) Vi får följa med under klippningen, skapandet av specialeffekterna, ja, allt som har med efterproduktionen att göra. Vad jag gillar är att Scott vänder sig till kameran och pratar direkt med oss. En intressant diskussion om specialeffekter och hur de kan höja eller sänka en film förekommer också. Sedan är det dags för bortklippta scener (29:19). 15 stycken totalt och det går att få dem med kommentarer av Scott och Dorn. Som så ofta med bortklippta scener tillför de dock inte filmen särskilt mycket utan kan mest ses som kuriosa. För den som är intresserad av ljud och ljudeffekter är Sound Design Suite ett måste. Först får vi ett exempel på de olika bitarna. Sedan kan vi fördjupa oss i Dialogue Editing (3:27), ADR (5:30), Foley (7:27), Sound FX Editing (4:56) och Final Mix (3:40). Svenske Per Hallberg har varit med i denna film och guidar oss genom de olika delarna. Jag trodde att detta skulle vara tråkigt men oj vad fel jag hade. Riktigt intressant och jag har verkligen fått respekt för dem som jobbar med ljud. Samma sak för specialeffekter får vi i Visual Effects Breakdowns som består avBurning Man (Fire Effects and Face Replacement) (3:12), Building Jerusalem (Digital Matte Paintings and 3D Modeling) (6:02), Casualties of War (Artificial Intelligence and Virtual Warriors) (7:51) och Medieval Engines (The Physics and Firepower of Trebuchets) (4:45). De fokuserar på olika delar av special effekterna och ger tillsammans en bra inblick i olika problem som teamet fick hantera under produktionens gång.

Är ni fortfarande kvar? Bra, för då är det dags för den sista delen, Release, och del 6, Sins and Absolution (18:24). Även om det förekommer en del kritik mot Fox hade jag förväntat mig mer. Det diskuteras en del politik och varför filmen inte gick hem hos publiken i USA, samt att filmen trots att den spelade in gott och väl 100 miljoner mer än sin budget sågs som ett misslyckande. Men även diskussioner om reaktioner från Mellanöstern och distributionen där. På det hela taget en bra avrundning på dokumentären. Fyra stycken trailers (2:29, 1:32, 2:29, 2:21) och 50 stycken tv-spots (23:20). I Press Junket Walkthrough (6:19) får vi följa med när journalister bjuds in för att kika på kläder och andra attiraljer från inspelningen. Det hela är självklart ett försök att skapa ett intresse för filmen. Tyvärr ger den oss inte så mycket. I World Premieres (3:43) får vi följa med till London, New York och Tokyo. Många kameror, autografjägare och leende skådespelare. Special Shoot Gallery är reklambilder på skådespelarna och Poster Explorations är 250+ förslag på filmposters. Sedan får vi Paradise Found: Creating the Director’s Cut (8:32) som fungerar som en slags summering av det hela, dock känns den lite tunn och tråkig. Sist ut är Director’s Cut Credits.

Ja, vad skall man säga? En dokumentär på över två och en halv timme, en massa andra featuretter, massor av bilder och foton. Behöver jag ens nämna vilket betyg det blir? Kingdom of Heaven är en intressant film som i dessa dagar gör oss påmind om att det vi ser på tv:n har en mångtusenårig historia.

Kingdom of Heaven - director's cut, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-07-30T06:50:19+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 30 juli, 2015