Kingsman: The Secret Service

kingsman 04

Om du längtar efter en fartfylld actionfilm som är lika välgjord som de amerikanska, men som inte är fullt lika ängslig och mån om att tillfredsställa hela biopubliken? Tycker du att du börjar bli lite för gammal för Disneys Marvelfilmer? I så fall är det här filmen för dig. I Kingsman: The Secret Service slipper du garanterat Hollywoods barnanpassade svordomar och våld.

Kingsman är en hemlig underrättelsetjänst som i Storbritanniens tjänst håller landet säker för allehanda bus. Kingsman har ett bestämt antal agenter och efter ett dödsfall har det blivit dags att rekrytera en ny Lancelot. Harry ”Galahad” Hart nominerar den unge bråkstaken Eggsy som inleder sin träning i såväl stridskonst som vett och etikett.

kingsman 05

När regissören bakom Kick-Ass och X-Men: First Class gör en ny film är i alla fall jag nyfiken. Och när han, Matthew Vaughn, återförenas med serieskaparen Mark Millar som skapade Kick-Ass ökar mitt intresse ytterligare. Ändå tog det flera veckor eller månader innan jag till slut kom iväg till biografen och fick sett Kingsman: The Secret Service. Jag hade troligen inte behövt ha så bråttom. Trots att jag inte kan minnas att det ens gjordes så mycket reklam för filmen när den hade premiär i vintras har den fortsatt gå på bio i Malmö (som måste ha en av Sveriges kultursnålaste publiker) nästan ända tills att den släpps för hemmabruk. Det verkar vara en film som det talas om och som hittar en bred publik efterhand. När jag såg den bestod publiken av alla möjliga typer av människor i en massa olika åldrar. Alla verkade ha trevligt.

kingsman 01

Det här är en film som sprider mys och glädje trots att den är enormt våldsam. Egentligen tycker jag att det går för långt. Men precis som i Kick-Ass lyckas Vaughn hitta ett stämningsläge där jag som tittare inte upplever våldet förhärligande ens när jag skrattar åt brutaliteten. Kingsman genomsyras av en samma charm som andra agentfilmer haft tidigare. Förutom den givna referensen James Bond (tidiga 007 givetvis) så kommer jag att tänka på Om blickar kunde döda från 1991 (när släpps den på DVD?!) som också var en agenthistoria där en ung man på något sätt hamnade i händelsernas centrum. I Kingsman är det dock inte någon förväxling som Eggsy råkar ut för. Han är lika utvald för sina förmågor som Luke Skywalker var och i sin roll som Galahad vägleder Colin Firth honom med lika van hand som Alec Guinness gjorde i rollen som Obi-Wan Kenobi.

kingsman 03

Om Eggsy som karaktär och hans förhållande till Galahad är lika klassisk som mytologierna George Lucas baserade Star Wars på försöker Mark Millar & Co slå sönder andra myter; närmare bestämt den kristna. På ett väldigt smakfullt sätt ifrågasätts både direkt och indirekt den moral som Bibeln lär ut och som vi på något sätt har fått för oss är positiv. I några nyckelscener får vi se liknande scenarior som de i Bibeln och hur dessa hade framstått om Guds handlingar utövades av människor.

Kingsman: The Secret Service är en riktigt bra film som tillsammans med X-Men: Days of Future Past och Guardians of the Galaxy är de enda filmerna av sitt slag som lyckats tillfredsställa mitt prettodramafilmhjärta det senaste året. Kanske Kingsman till och med är bäst av de tre.

Kingsman: The Secret Service, reviewed by Mattias Berg on 2015-06-21T18:33:54+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 21 juni, 2015