Kiss the Girls

Redan på 80-talet började det bli populärt med seriemördare i filmer. En snabb IMDb-sökning på ”serial killer” visar att det finns 645 titlar fram till 1990 och från 1990 fram till dags dato finns det 1945 titlar. När lammen tystnar, Basic Instinct och Se7en satte rejäl fart på just denna genre.

kissthegirls2Kiss the Girls eller Och han älskade dem alla som den svenska titeln är baseras på James Pattersons novell. Filmen från 1997 är kanske inte är lika känd som I spindelns nät från 2001, regisserad av Lee Tamahori (Die Another Day), som utgår från huvudkaraktären Dr. Alex Cross. 2012 kom filmen Alex Cross som är samma karaktär som i tidigare nämnda filmer. Alla filmerna utgår från James Pattersons böcker. Morgan Freeman (The Magic of Belle Isle, Oblivion) gestaltar Cross i de första två medan Tyler Perry spelar i den senare.

Seriemördaren i Kiss the Girls har inte som huvudmål att döda sina offer utan han är en samlare. Han för bort unga vackra kvinnor och låser in dem i en källare. Lyder de inte hans befallningar bestraffas de. Han kräver att de ska älska honom som han älskar dem. En av tjejerna är Naomi Cross som är släkting till Alex Cross som är kriminalpsykolog och studerar, precis som Clarence Starling i När lammen tystnar, brottsplatser och offer för att göra en profil av förövaren. När ett av samlarens offer hittas bunden och död i skogen får  Cross hjälpa till med utredningen i hopp om att finna Naomi vid liv.

kissthegirls1

Spelet ändras totalt när Dr. Kate McTiernan (Ashley Judd – Olympus Has Fallen) lyckas rymma från samlaren. Tillsammans med Cross (Freeman) arbetar hon för att avslöja vem seriemördaren är. Spåren leder underligt nog iväg från skogarna i södern till Los Angeles.

Trots att filmen är baserad på en bästsäljare når filmen aldrig samma höjder som När lammen tystnar. Det blir aldrig så otäckt eller spännande att man sitter på nålar. När slutet väl kommer är givetvis seriemördaren den du trodde redan i inledningen av filmen. Freeman och Judd gör ett riktigt fint jobb, men även om filmen nästan är två timmar lång känns det som att det saknas stoff som säkert finns i boken. Kiss the Girls är inte dålig, men det finns bättre och tightare filmer i samma genre.

Kiss the Girls, reviewed by Mats Lundberg on 2013-11-27T13:00:05+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 27 november, 2013