Kung Fu Panda

kung fu panda 1Jag minns när jag var i tolvårsåldern och såg diverse kampsportsfilmer med mina kompisar. Fascinerade över akrobatiken och hur coolt allt var såg vi varenda B-rulle i genren som fanns att tillgå i videobutiken. Att leka ninjor och kung fu-mästare var en självklarhet. När jag såg inledningen till den datoranimerade Kung Fu Panda så skrattade jag gott och påmindes om pojkdrömmarna.

Po (Jack Black) är en överviktig panda som drömmer om att vara häftig och respekterad kung fu-mästare. Han jobbar i sin fars nudelrestaurang som han förväntas ta över. Pos drömmar om kung fu stannar vid drömmar då hans vikt är för stor och hans självförtroende för litet.kung fu panda 5

Den dag förutspår kung fu-mästaren tillika sköldpaddan Oogway (Randal Duk Kim, The Matrix Reloaded) att den onde snöleoparden Tai Lung kommer att fly från sin fångenskap. Han är övertygad att Tai Lung skall komma tillbaka till dalen för att skapa förödelse. Oogway säger att det är tid att avslöja vem som är värdig att bli drakkrigaren, den som skall skall skydda dalen mot Tai Lung. Kung fu-läraren Shifu (Dustin Hoffman) är säker på ett en av hans lärljungar i de fruktade fem är drakkrigaren och är redo att möta hans tidigare lärljunge Tai Lung (Ian Macshane).

Po släpar sig upp för de tusen trapporna till templet där Oogway samlat dalens befolkning för avslöjandet. Dörrarna stängs mitt framför den utmattade Po och han försöker ta sig in innanför murarna till tempet på diverse misslyckade sätt samtidigt som de fruktade fem visar sina kung fu-förmågor. De fruktade fem är tigrinnan (Angelina Jolie),  syrsan (Seth Rogen), apan (Jackie Chan), tranan (David Cross) och giftormen viper (Lucy Liu) alla kända stilar inom kung fu. Po lyckas med hjälp av raketer landa mitt i centrum av ceremonin och Oogway imponerad över uppenbarelsen säger att Po är drakkrigaren. Alla är förvånade och Po förmodligen mest av dem alla. Träningen av Po börjar och blir en prövning för Shifu och de fruktade fem. Har Oogway verkligen valt rätt person?kung fu panda 2

Kung Fu Panda är en välgjord datoranimerad historia fylld med slapstick, humor och sköna referenser till kung fu-filmer. Den är gjord med glimten i ögat och bitvis skrattade jag så att jag grät. Jag tror att man uppskattar filmen ännu mer om man har sett kampsportsfilmer innan och har en aning om österländsk kultur.

Inledningssekvensen till filmen är häftigt gjord och får en direkt att tänka på manga-serier fast med 3D-djup. Animationerna är detaljrika och är fantastiskt bra. Det syns att animationstekniken ständigt förbättras, givetvis i takt med att beräkningskraften ökar. Uppgörelsen på hängbron mellan de fruktade fem och Tai Lung är minst sagt enastående. Även träningssessionen på berget med Po och läraren Shifu är lysande. För att verkligen uppleva filmens visuella godis rekommenderas att se den i HD.kung fu panda 4

Skådespelarna som gör rösterna till filmen (främst den engelska då) är riktigt bra. Jack Black är pandan Po och när man växlar över till det svenska ljudspåret inser man vilken stor skillnad det är. I och för sig så förväntar jag mig inte att någon kan matcha Dustin Hoffman eller Ian Macshane som också är lysande. Michael Clarke Duncan (The Green Mile) gör en störtskön röst till fångvaktaren Vachir som håller ett öga på Tai Lung. De andra är inte dåliga de heller men det går inte att nämna alla.

Det enda negativa jag kan säga om filmen är att den är för kort. Mer tid skulle kunna läggas åt karaktärsfördjupning för till exempel de fruktade fem men även Shifu. En annan intressant sak som skulle kunna förklaras är varför Pos pappa är en gås! Nåväl, jag gissar de hade nog med arbete med filmen i alla fall som tog hela fyra år att göra. Animationerna bara vid ceremonin då drakkrigaren skall tillkännages tog arton månader att rendrera på tiden det begav sig.kung fu panda 3

En mycket trevlig och rolig animerad film. Kommer uppskattas av både stora och små. Har du redan sett den är det dags att se om den!

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Kung Fu Panda, reviewed by Mats Lundberg on 2014-05-16T07:00:56+00:00 rating 5.0 out of 5