Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr
Rating: 4.3/5 (4 votes cast)

Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr

Återbruk och återvinning är populärt i dagens samhälle. Miljöstationer och kompostbehållare är vanliga syner i vårt samhälle. En sund tanke, men frågan är om man verkligen kan återvinna filmkaraktärer. Många har försökt men få lyckas riktigt bra. Disney har lyckats med några uppföljare där kanske Toy Story är det mest utmärkande exemplet. Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr från 2001 gick direkt till DVD och är givetvis en återvinning av de populära karaktärerna Lady och Lufsen, men filmen handlar mest om deras son, den busiga valpen Ludde.

Ludde är inte riktigt nöjd med sitt välordnade liv i det stora huset tillsammans med pappa Lufsen, mamma Lady och sina trillingsystrar. Skattemärken och koppel är inte riktigt vad den tuffe lille Ludde vill kopplas ihop med. Nej, Ludde vill hellre vara en byracka, en av skrothundarna. Ludde lyckas rymma och träffar den söta hundflickan Angel som lever just det strykarliv som Ludde eftersträvar.

Disney levererar alltid något som håller en godtagbar standard rent tekniskt och det är oftast även godkänt storymässigt. Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr är inget undantag, men å andra sidan är det inget underverk heller. Filmen tar vid cirka ett halvår efter det att den första filmen slutar (den första slutar vid jul och denna film utspelar sig kring 4 juli). Precis som den första filmen är denna animerad ur hundperspektiv, det vill säga vi ser filmen från hundnivå.

Handlingen är ett typiskt människoproblem översatt till hundvärlden. Ludde tycker att han ska ut och göra världen och att hans föräldrar är det mest mossiga som finns. Å andra sidan är Lady och Lufsen lite väl överbeskyddande. Standardproblem för vilken familj som helst med tonårsbarn.

Personligen gillar jag faktiskt uppföljaren, kanske mest för att den inte förvånar alls, men till skillnad från den första filmen är detta ingen riktig klassiker. Det är dock en helt okej barnfilm, med en liten brasklapp. Varför var Disney nödgade att på 2000-talet göra en så genusstereotyp film. Pojkvalp=busig och flickvalp=söt och gullig. Visserligen biter skrothunden Angel ifrån sig lite, men jag tycker att man kunnat lösa detta lite snyggare.

Disney är duktiga på att animera. Det råder det ingen tveksamhet om. Men det blir nästan lite skrattretande att se Ludde och Angel leka runt på ungefär samma sätt som Kovu och Kiara gör i Lejonkungen II. Det kunde nästan vara samma animationer bara med utseendet utbytt.

Bildmässigt är det en stabil bild med fina färger utan defekter i form av konturförstärkningar och annat som ibland fanns med på DVD-utgåvorna förr. Ljudet är denna gång ett DTS HD-MA 5.1-spår (inte 7.1 som bluray-utgåvan av den första filmen har). Ljudet fungerar dock bra och eftersom det är en barnfilm är det ändå det svenska ljudspåret som går.

På filmen finns en del extramaterial. Dels lite sing along-grejer à la vanligt Dinsey-manér. Dessa intresserar mig föga. Det följer också med tre kortfilmer med Pluto (knappa tio minuter styck), tyvärr utan svenskt ljud. Det spelar visserligen inte så stor roll med just Pluto eftersom hans repliker är lätträknade. Det mest intressanta är dock Valp-spåret som finns med. Det är i princip filmen med info-rutor som ploppar upp under filmen, med diverse fakta om det som sker just då. Förutom detta håller Timon och Pumbaa på och demonstrerar 3D på samma sätt som de brukar på Disneys blu-ray filmer. Just det är inte särskilt exalterande.

Jag gillar uppföljaren, men den når inte upp till samma klass som den första filmen som är en klassiker, men vi hamnar på en helt okej Disneyfilm, med klassisk känsla på animationen.

Rating: 4.3/5 (4 votes cast)
Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-09-03T07:00:48+00:00 rating 3.0 out of 5