Lady och Lufsen

Känner du till Ward Greene och hans novell, Happy Dan, the Whistling Dog?

Redan 1937 kom en av Disneys författare på idén om att göra en film om en hund som känner sig förskjuten när familjen får en bebis. Disney gillade idén men tyckte att något saknades och det var först när han läste Ward Greenes novell om Happy Dan som Disney kom på vad det var som saknades. På svenska kan man kanske kort och gott beskriva det som en byracka. Det var byrackan som på svenska kom att heta Lufsen som saknades som den sista pusselbiten och den del som gjorde historien om hunden, som Joe Grant hade utkastet till 1937, till en Disney-film.

Lady och Lufsen är en klassiker bland Disney-filmerna och handlingen är förmodligen någorlunda välkänd för de flesta. Hunden Lady, en söt cocker spaniel-tik är familjens gunstling. Hon är ompysslad och bor i ett välbärgat hem. Hon har halsband med skattemärke. Lufsen å andra sidan är en strykarhund, en byracka förmodligen av blandras som lever ett ganska gott liv trots de enkla formerna. Med charm tigger han mat från traktens restauranger. Att de två från dessa två helt olika världar ska mötas är oundvikligt.

Det tog alltså nästan två decennier för idén om denna film att bli en film. På vanligt Disney-manér kan vi i extramaterialet få följa utvecklingen av filmen. Dels som ett kommentarspår gjort från transkript från utvecklingsmötena under filmskapandet. Här finns kanske en liten förklaring till den långa tiden mellan idé och film. På engelska heter Lufsen ”Tramp”. Ett uttryck som tillsammans med Lady kan anspela på ”The lady is a tramp”. Detta bekymrade filmskaparna och det var Walt Disney själv som slutligen gav godkännandet. ”Tramp” som betyder ungefär luffare kan också betyda slampa, luder eller fnask. Amerikansk skenhelighet kunde eventuellt sätta pinnar i hjulet. Disney trodde dock att hundarna skulle klara av det och historien har visat att han hade rätt.

För oss svenskar är förmodligen den mest kända scenen restaurangscenen som finns med i Kalle Ankas jul. Den scenen är givetvis en klassiker men det finns andra scener, eller för att inte säga hela upplägget, som är sevärda. När du ser filmen ska du notera att redan från start är filmen på hundnivå. Man ser människornas ben och händer. Detta var viktigt för Disney. Människorna är bifigurer och skall ses ur en hunds perspektiv. Som en bieffekt av denna film blev cocker spaniel en av de populäraste hundraserna. Blandrashundens popularitet vet jag inget om, men dess status är fortfarande låg trots all den charm som Lufsen försökte ingjuta i oss.

En film som kom ut på femtiotalet är givetvis inte datoranimerad, däremot är den digitalt restaurerad och det ser oförskämt bra ut. Djupa fina färger, med djup fin svärta och utan skavanker. Det engelska ljudet har dessutom skrämts upp till ett högupplöst 7.1-spår.

En snyggt restaurerad klassiker full av extramaterial. Lady och Lufsen tillhör allmänbildningen och är ett givet köp för alla filmälskare.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Lady och Lufsen, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-04-04T12:00:57+00:00 rating 4.0 out of 5