Lara Croft and the Temple of Osiris

Lara Croft and the Temple of Osiris

Lara Croft Osiris4Lara Croft är tillbaka och den här gången är hon faktiskt en ”tomb raider” igen. Lara Croft and the Temple of Osiris är ett spel i samma stil som Lara Croft Guardian of Light från 2010 och ska ses som en direkt uppföljare.

I Lara Croft and the Temple of Osiris får Lara sällskap av Carter Bell, en annan arkeolog och konkurrent. De båda är på jakt efter Osiris stav i Egypten. När de samtidigt hittar staven i ett tempel hinner Carter före och när han plockar upp den släpper han lös en förbannelse över dem båda. Samtidigt frigörs och återuppväcks Sets ondskefulla ande som vill förgöra världen. Det enda sättet att rädda världen är att hitta alla delar av Osiris kropp så att Osiris ande kan stoppa Set. Samtidigt som Set väcks till liv vaknar Horus och Isis som tillsammans med Lara och Carter hjälper till att söka efter delarna till Osiris.Lara Croft and the Temple of Osiris

Bakgrundshistorien till Lara Croft and the Temple of Osiris är minst sagt tunn, men det är det enda som behövs som svepskäl för att springa omkring och lösa mysterier i ett matinéliknande äventyr. Miljöerna är vackra men samtidigt är banorna helt linjära. Problemen som spelaren ställs mot varierar med antalet spelare. Det är i princip samma problem, men justerat för karaktärernas specifika egenskaper. Huvudidén med spelet är samarbete och som grupp går det aldrig att lösa något på egen hand. Alla problem kräver samtligas deltagande. I enspelarläget är svårigheten att hålla flera knappar nedtryckta samtidigt som man hoppar, skjuter och lyser med en fackla. Anledningen är att alla förmågor placeras i en karaktär. För de vana spelarna handlar det främst om att knäcka vilken ordning sakerna ska göras. En rekommendation på minst två spelare gör det betydligt roligare.Lara Croft Osiris5

Lara Croft and the Temple of Osiris ses ur ett snett ovanifrånperspektiv och den enda utmaningen är när man som grupp hamnar i heta strider att man springer åt olika håll. Fokus ligger mer mot pussellösandet, men det finns en hel del action att ta sig an också. Motståndarna har hämtats såklart från Egyptisk mytologi med allt från mumier, skalbaggar till gigantiska  krokodiler. Åldersgränsen på tolv år är satt med marginal. Spelet är aldrig läskigt eller jätteblodigt. De strider som är bäst är när man möter bossar samtidigt som det krävs problemlösning för att sänka motståndaren.

Varje karaktär kan utrustas med olika vapen, amuletter, ringar och så vidare som ger olika egenskaper på samma sätt som i till exempel Diablo III.  Vapen hittar äventyrarna under spelets gång medan amuletter och ringar går att köpa med pengar från kistor mellan äventyren. Även om det personligen kan tycka ser konstigt ut att guden Horus kutar omkring med ett hagelgevär så går det att variera och uppgradera sina karaktärer under spelets gång.Lara Croft Osiris3

Grafiken är bra även om det inte är det bästa som går att erbjuda. Det finns gott om tillfällen där dynamisk belysning och vatteneffekter kommer till sin rätt och visar PS4ans potential. Upplevelsen är klart bättre än ett budgetspel, men når inte riktigt hela vägen fram till det absolut bästa som erbjuds. Ljudet i surround är riktigt imponerande och används på ett smart och effektivt sätt.Lara Croft Osiris2

Spelet är inte gigantiskt och veteranen klarar säkert spelet under en kväll eller två. Det finns massor med saker att utforska och utmaningar samla på vilket gör att det finns ett värde att återvända till spelet mer än en gång. Det finns två saker som irriterade dock vid genomspelningen. Det första var att det inte gick att ha mer än ett äventyr sparat. Påbörjar du ett nytt förlorar du det gamla. Det andra var att om du dör blir det en del irriterande laddningssekvenser. Hamnar du på ett ställe där du dör flera gånger börjar man undra varför det inte skulle bara gå att respawna istället för att tvingas vänta på en laddning av samma ställe och sedan respawna. Nåja detaljer. Problemlösningsdelen i kombination med den lättsamma matinékänslan gör att Lara Croft and the Temple of Osiris är ett äventyr som helst ska upplevas i co-op-läge i glada vänners lag.

Lara Croft and the Temple of Osiris, reviewed by Mats Lundberg on 2015-01-11T09:44:07+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 11 januari, 2015