Larry Flynt – Skandalernas man

bild1

Som liten kokade han ihop egen ”Moonshine” (hembränt) och sålde. Där och då bestämde han sig att han skulle bli något stort och tjäna gott om pengar. Skandalernas man, Larry Flynt, gjorde det han bestämde sig för.

Larry Flynt startade Hustler, en nattklubb med vackra, lättklädda tjejer. Affärerna gick dock väldigt knackigt och han var tvungen att hitta på något revolutionerande för att tjäna mer pengar. Han kom då på den briljanta idén att låta trycka upp ett litet nyhetsbrev med dessa förtjusande flickor på klubben. Nyhetsbrevet blev så populär och sidorna blev fler och fler. Till slut hade han skapat den största porrblaskan världen någonsin skådat. Naturligtvis med mängder utav motgångar. Att visa kvinnors bröst var helt okej, tidningen Playboy grundades 1953 och publicerade sådant, men när Hustler gavs ut drygt 20 år senare och även visade damernas kön och samlag så vändes allt upp och ner. Det var något som inte alls accepterades och Flynt dömdes för detta. Här får vi följa hans upp- och nedgångar och kampen om tryckfriheten i USA.

Hela ensemblen gör ett fantastiskt jobb med skådespelet. Woody Harrelson (True Detective) spelar Larry Flynt och Courtney Love spelar hans fru Althea. Harrelson har jag sett till i ett antal filmer tidigare, men Love har jag faktiskt aldrig sett skådespela tidigare. Jag blev dock mäkta förvånad över hennes gestaltning av Althea. Kanske kan bero på att Courtney och Althea är väldigt lika. De är/har varit strippor och de har/hade stora drogproblem. Det var tack vare denna film och regissören Milos Forman som Love tog sig in på klinik för att bli ren från droger. Forman tvingade nämligen henne att vara drogfri under inspelningen för att få rollen. Harrelsons gestaltning av den envisa Flynt är klockren. Finns inte alls mycket att anmärka på där. Han spelar med stor inlevelse och gör det riktigt bra. Den riktiga Larry Flynt har varit med mycket under arbetet med filmen och syns även i en roll som domare där han ger sig själv (Harrelson) 25 års fängelse. En annan person värd att nämna är Edward Norton (American History X) som spelar Flynts advokat Alan Isaacman. Detta var en av de första rollerna Norton gjorde på stora duken och han lägger ribban för sig själv högt. Och personligen tycker jag att han hållit sig på en bra nivå sedan dess.

bild3

Jag lägger störst fokus på skådespelet då det är just skådespelet som lyfter hela filmen. Annars är det en rätt långdragen och småtråkig film. Utan att sabba för mycket utav handlingen så är storyn såhär: Han blir tillsammans med en strippa, startar Hustler Magazine, blir dömd till fängelse på grund av magasinet, blir frisläppt, blir dömd igen, blir släppt och så vidare. Manuset hade kunna varit bättre uppbyggt och många scener hade kunnat klippts bort, för de är korta och hjälper inte historien framåt. Nu var det väl såhär Flynts liv såg ut på den tiden, och fokus i filmen ligger på vilken kämpe Flynt egentligen var när det begav sig, men det blir tråkigt i längden. Första halvan av filmen är mer intensiv, det händer grejer, men sen tröttnar man.

Filmen är sevärd, mest på grund utav skådespelet. Storyn är inte allt för dålig, så den fungerar bra som en ”Jag vill se en film, strunt samma i vad det är för något”- film, men tyvärr inte mer än så. Som bonus får vi även lite intervjuer med den riktiga Flynt som är intressant att titta på.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Larry Flynt - Skandalernas man, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-09-23T07:00:01+00:00 rating 2.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 23 september, 2014