The Last Ship – Säsong 1

The Last Ship – Säsong 1

thelastship_1Michael ”awesome” Bay är producent till TV-serien The Last Ship och USAs flotta har villigt lånat ut leksaker med i princip inga förbehåll, så ribban är satt kära läsare. Bolaget TNT står som ansvariga för actionthrillerserien, men det är Michael Bays show trots att han inte står för regin.thelastship_2

Serien är löst baserat på boken med samma namn från åttiotalet av William Brinkley. Då handlade det om kärnvapenkrig medan i TV-upplagan har ersatts av ett okänt virus som haft ihjäl större delen av världens befolkning. Det ”sista” skeppet är krigsfartyget USS Nathan James som skickats på ett hemligt uppdrag till arktis. Kaptenen Tom Chandler (Eric Dane) är klart frustrerad över att agera barnvakt åt paleomikrobiologen Rachel Scot (Rhona Mitra) som gräver efter något hemligt i snön på arktis. Besättningen har befunnit sig i fyra månaders radiotystnad i isande kyla och börjar bli minst sagt frustrerade när de tvingas till förlängning av uppdraget ytterligare några dagar. Helt utan förvarning blir de då attackerade av ryssar som verkar ovanligt intresserade av vad Rachel grävt upp ur arktissnön.thelastship_3

Med mänskligheten på gränsen till utrotning har skeppet Nathan James klarat sig undan den luftburna farsoten. Länder och statsstrukturer har fallit samman och kapten Chandler med sin tydliga haklinje måste navigera farliga vatten för att ta sig hemåt. Uppdraget är att försvara sig från Ryska skurkar, leta efter ett botmedel till viruset och rädda nödställda under resans gång.

Har du sett någon av Michael Bays filmer som inkluderar den amerikanska militären så vet du att det kommer drypa av ”good guys”. Haklinjerna är markerade och skådespelarna är stereotypiskt typecastade. Flaggviftande, stråkar och trumpeter och givetvis inspirerande tal är obligatoriskt. Karaktärerna är mestadels endimensionella och det är lättsam underhållning med stort stöd av USAs flotta. De hade väl ingen annan global kris att hantera för tillfället."THE LAST SHIP"TNTPh: Richard Foreman/SMPSP

Är då The Last Ship en dålig TV-serie? Nej grundidén är inte helt fel och den är lättsamt nog för att engagera sig lagom mycket ytterligare ett avsnitt. Att det finns en del logiska luckor och oförklararade delar får man helt enkelt bara köpa. Karaktärerna är papperstunna och det finns inte mycket till karaktärsutveckling heller, men det finns några karaktärer som ändå är rätt sköna. Det som ger serien lite mer tyngd än andra shower är just att riktiga fartyg, militärbaser och helikoptrar har använts och inte digitala diton. Att man dessutom har släppt på filmteamen att filma på riktiga stridsfartyg ger mycket mer än sjaskiga kulisser. The Last Ship kommer däremot sällan att överraska och du kommer alltid veta vid första anblick vem som är skurk eller inte.thelastship_4

Bay-ismen är inte lika extrem som i hans Transformersserie, men det finns massor med svepande kameraåkningar över fartyg och förbiflygningar med helikoptrar för att tillfredsställa den som går igång på just sånt. The Last Ship har ännu inte haft en slowmotionsekvens med hjälten vandrande iväg från en explosion, men det kommer snart en säsong till. Ett möjligt problem med serien är just att premissen är så hårt knutet till ett skepp och huvudproblemet är lokaliserat till land. Det går inte helt enkelt att tänja på berättelsen för mycket utan att det blir problem åt något håll som jag ser det. The Last Ship har en riktigt bra och intressant grundidé men förpackas på ett sätt som stjälper mer än det hjälper vilket förklarar att betyget inte blir högre. Lite mer genomtänkt manus och mindre flaggviftande kunde det här blivit riktigt bra. Nu blir det en TV-serie för lättsamt slötittande istället.

The Last Ship - Säsong 1, reviewed by Mats Lundberg on 2015-01-16T17:10:03+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 16 januari, 2015