Laurence Anyways

Laurence Anyways

”Jag söker en person som förstår mitt språk och som även talar det. En person som, utan att själv vara utstött inte bara ifrågasätter rättigheterna och nyttan av de som är utslagna utan även rättigheterna och nyttan av de som påstår sig vara normala.”

Med dessa ord börjar berättelsen om Laurences förvandling från man till sitt förutbestämda kön: kvinna.

laurence2
Detta är berättelsen om en lärare, Laurence (Melvin Poupaud), som i trettioårsåldern vågar ifrågasätta sitt liv och allt det han tidigare upplevt. Debutromanen är släppt, ett prestigefyllt litteraturpris väntar på honom och han har en fantastisk relation till sin flickvän Fred (Suzanne Clément). Väl etablerad i samhället verkar allt vara perfekt och underbart, om bara inte detta enda lilla ”men” fanns. Någonting som gnager inombords i Laurence, någonting som får honom att sakta tyna bort. Detta fortsätter tills han en kväll, på sin födelsedag, berättar för Fred att han måste lyssna på denna inre röst som hela tiden säger åt honom att han är en kvinna. Han bara måste byta kön annars kommer han att dö. Under ett helt decennium får vi sedan följa den resa som Fred och Laurence gör. Denna resa som kommer att leda till förnedring men också mot nya höjder.

laurence3

Ligger då fokus i denna film på Laurences förvandling och hans hjältemod att gå emot det borgerliga samhällets konventioner? Nej, jag tycker inte det. Detta är framförallt en kärlekssaga. En sorgsen dramatisk berättelse om två individers famlande efter detta ofattbara, underbara, hemska ting som kallas för kärlek, oberoende av könets begränsningar. Dolan lyckas med att få denna frågeställning om kön så medmänsklig, att vi alla borde kunna identifiera oss med detta sökande och längtande efter kärlek. Det finns till och med tillfällen i filmen då jag mer tycker att Suzanne Cléments tolkning av Fred får all energi att centreras på hennes rollfigur. Det finns en helt fantastisk scen där hon, totalt, förlorar greppet inför en frågvis servitris. Denna ilska, denna frustration, denna sorg som hon skriker ut, får mig att bara gapa, och jag bara älskar henne. Livet är ingen dans på rosor eller någon dramakomedi där alla missförstånd och förvecklingar förlåts och leder till att man får sin utvalda. Dolan låter livet vara så komplicerat som det verkligen är och här finns inga ursäkter, enbart individer som försöker nå utanför sig själva.

laurence4
Varje bild är så genomtänkt. Dolan utnyttjar filmmediet till fullo. Varje filmiskt grepp har en egen innebörd som förstärker och stryker under det som sker inom ramen. Dessutom vågar han blanda sådant som kan ses som typiska grepp för olika genrer. När ilskan blossar upp och grälen mellan Fred och Laurence når sina höjdpunkter, tränger sig den handburna kameran in på bara skinnet. Det känns nästan obehagligt nära. I en scen där Fred läser en diktsamling som Laurence gett ut blandar Dolan in det illusionistiska och låter ett vattenfall dränka Fred i soffan för att skapa känslan av hennes kaotiska inre. Medan andra ödsliga bilder låter ensamheten skrika ut sitt budskap. Jag ger upp. Överlämnar mitt eget till denna störtflod av njutningsfyllda bilder som inte enbart är ögongodis, utan tränger in i djupet av mig själv och helt plötsligt finner jag att två timmar och fyrtioen minuter har gått tillsammans med två individer som söker sin kärlek.

laurence5
Trots allt så är denna film ändå berättelsen om Laurence sökande efter sig själv. Efter möjligheten att få vara den han inombords ändå känner att han är. En berättelse om samhällets normer och reaktioner på den som träder utanför och vågar stå kvar där. Och här kan jag ibland känna en kyla i skapandet av Laurences karaktär. Symbolen, Laurence, blir viktigare än individen, Laurence. Ibland krackelerar denna mask, t.ex. då Laurence ringer till sin mamma och gråtande vill ha allting som det var förut. Men denna kyla övergår snabbt och i sina bästa stunder är det individen jag möter i bilderna.

Tänder ett ljus till filmskaparnas skyddshelgon, den helige Genesius, att inte någon Hollywood direktör får ögonen på denna unga filmskapare (23 år). Jag kommer att följa med stort intresse vad som kommer ut från hans skapande.

Laurence Anyways, reviewed by Matz Malm on 2013-07-08T07:00:14+00:00 rating 4.5 out of 5
Matz Malm

Matz Malm