Le deuxième souffle

Le deuxième souffle är en heistfilm om den där sista stöten som ska lösa alla problem.

souffle05

Gustave Minda rymmer från ett fängelsestraff han avtjänar för ett tågrån. Han planerar att lämna Frankrike men först måste han givetvis genomföra en sista stöt.

Gangsterfilm i franska miljöer är ingenting som jag skämt bort mig själv med och jag inser att jag inte borde erkänna att jag inte har sett någon av Jean-Pierre Melvilles övriga filmer heller. Precis som många andra heistfilmer blir det ganska spännande, men det dröjer en timme innan jag sugs in och blir engagerad i berättelsen. Trots den långa inledningen som Melville använder till att presentera alla karaktärer har jag svårt att hålla isär alla svartvita män i kostym. Det är rörigt och utdraget utan att för den del varken bidra till spänning eller att man lär känna karaktärerna.

souffle03

När filmens rån väl genomförs flyter berättandet på bättre. Det är andlöst spännande när Gustave och hans gäng väntar på värdetransporten och rånet som följer får vara hur detaljerat som helst och det känns aldrig utdraget. Att se ett välplanerat rån (på film) kan vara lika ljuvligt som att se en trollkonstnär visa upp sina färdigheter. I Le deuxième souffle får man se just ett sådant rån och även om det inte hör till det mest uppfinningsrika man sett på film är det så fascinerande att se hur allting flyter på och att alla vet precis vad de ska göra. Proffsgangstrarna har nerver av stål och påminner mer om byggnadsarbetare som vill bli färdiga med dagens uppdrag än kriminella. Den valda rånmiljön är dessutom tacksam för att fånga några riktigt vackra och välkomponerade bilder.

souffle01

Melville visste hur han skulle filma perfekta bilder men i många fall går hans scenerier ut över skådespelarna som rör sig onaturligt för att komma till deras utvalda plats och de står statiskt på sina markeringar. Jag kan givetvis ha helt fel om Melvilles metoder men det är intrycket jag får i många scener. Detta gäller när scenerna tyngs ned av dialog. I de tysta scenerna är bildberättandet mästerligt och bygger upp spänningen. Förutom rånet är rymningen i början av filmen och scenen där en pistol ska gömmas fantastiska. Man kan jämföra den sistnämnda med scenen när Michael Corleone ska genomföra sin första gangsterhandling i Gudfadern. Francis Ford Coppola låter någon berätta om förberedelserna för Michael så att publiken vet vad som ska hända. Melville gör vad jag föredrar och visar hur gangstern själv går runt i en lägenhet och provar sig fram, vilket leder till att tittaren själv får tänka och hinner reflektera. Det gör man inte om det är ord man ska ta in hela tiden. Ibland går det dock för långt i detaljberättandet. Regissörer måste lita på att publiken kan fylla i några luckor själv.

souffle06

Förutom själva rånet är Le deuxième souffles främsta förtjänst de moraliska funderingarna som dyker upp då och då. Det är gangstern som inte vill medverka i ett rån som kräver mordoffer och polisernas tveksamma metoder för att få fast de skyldiga som jag hade velat få mer utvecklat, i stället för att se Gustave byta transportmedel tjugo gånger när han ska förflytta sig. För det är inte bara detaljerna kring rånet som får mycket speltid, det är allting. Tänk er att matlagningen i morgonprogrammen inte hade varvats med intervjuer och nyheter utan verkligen bara visat matlagning. Där har ni Le deuxuème souffle. Den tiden borde ägnats karaktärerna.

Denna film var Erik Larssons val i projektet unika favoriter där den kom på andra plats och fick det högsta poänget av både mig och Mats. Vad de övriga deltagarna tyckte om filmen kan du läsa om du klickar här.

Le deuxième souffle, reviewed by Mattias Berg on 2013-04-27T17:00:33+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 27 april, 2013