LEGO Batman 2: DC Super Heroes

LEGO Batman 2: DC Super Heroes

Den dynamiska duon är tillbaka för att försvara Gothams gator från de faror som hotar. Denna gång är de dock inte ensamma då oväntad hjälp anländer i form av Stålmannen och hans färgstarka vänner.

När Lex Luthor snuvas på utmärkelsen “årets medborgare” av självaste Bruce Wayne får den skallige herren nog. I ett oväntat partnerskap med Jokern verkställer Luthor en utstuderad plan med siktet inställt på världsherravälde och det är upp till Batman och Robin att sätta stopp för galenskaperna.

Alla som spelat föregångaren kommer genast känna igen sig när spelet snurrar igång. Precis som tidigare går det ut på att smiska skurkar, bygga med LEGO och samla klossar, samt lösa diverse pussel genom att använda sig av de egenskaper som olika karaktärer och dräkter besitter. Det är tydligt att utvecklarna, Traveller’s Tales, inte har gjort några större förändringar av det upplägg som introducerades i LEGO Star Wars, men en del nyheter har de trots allt snickrat ihop.

Den största och mest framträdande nyheten är att LEGO-figurernas uttrycksformer inte längre är begränsade till vilt gestikulerande och underliga läten. De olika karaktärerna har istället fått riktiga röster och även om jag till en början var skeptiskt inställd till detta tilltag, måste jag medge att det faktiskt fungerar alldeles utmärkt. Röstskådespelarna levererar replikerna med en övertygande inlevelse som hjälper till att ge figurerna större personlighet och skänker en ny dimension till humorn som tidigare främst varit av slapstick-karaktär. Möjligheten att uttrycka sig verbalt medför också att det är lättare att presentera en sammanhängande storyline.

En annan förändring är att du nu får tillgång till en öppen värld som låses upp i takt med att huvudstoryn betas av. Batmans mytomspunna grotta finns fortfarande kvar som central utgångspunkt, men Gotham City ligger framför dina fötter och du tillåts utforska staden efter eget behag i jakt på guldklossar, fordon och nya figurer att berika karaktärsgalleriet med. Någon frihet i klass med Grand Theft Auto IV erbjuds förvisso inte, men det är ändå ett uppfriskande inslag i en spelserie som tidigare haft ett mer linjärt upplägg.

Huvudstoryn i LEGO Batman 2: DC Super Heroes avklaras relativt kvickt, men den som jagar achievements och vill samla alla klossar, figurer och minikits har ytterligare timmar framför sig tillsammans med DC’s färgstarka hjältar och banditer. Spelupplägget är oerhört förlåtande och om du skulle duka under så är konsekvenserna inte större än att du genast återupplivas men förlorar en handfull av de “studs” som utgör spelets valuta. Det finns gott om körbara fordon och de olika figurerna bjuder på en uppfriskande och varierad bredd av egenskaper att leka med. LEGO Batman 2: DC Super Heroes är dessutom som klippt och skuret för att avnjutas tillsammans med en god vän. Många av spelmomenten är konstruerade med samarbete i åtanke och det är alltid kul att bråka om vem som ska roffa åt sig flest “studs” under spelomgången. Men det finns också en del saker som inte är riktigt lika roliga.

För det första så saknar jag det LEGO-byggande som var en stor del av LEGO Star Wars och LEGO Indiana Jones. I de spelen fick hjältarna allt som oftast bygga ihop olika föremål, för att på så vis kunna avancera genom nivåerna, och det var alltid lika spännande att se vad det skulle resultera i för konstruktioner. Att man minskat ner på detta är inte bara tråkigt, utan även besynnerligt då just möjligheten att bygga saker är själva grundtanken bakom LEGO-klossen. Istället så överöses vi av pussel där det gäller att samarbeta och kombinera olika karaktärers egenskaper. Kul, men inte alls lika charmigt.

Det andra som slår mig är att det är en ganska opolerad slutprodukt som Traveller’s Tales levererar till sina kunder. Efter alla de LEGO-titlar som de har klämt ur sig borde LEGO Batman 2: DC Super Heroes vara näst intill felfritt, men med de buggar och kameraproblem som ibland uppenbarar sig står det snart klart att så inte är fallet. Tråkigt, men det förhindrar inte att man kan ha roligt med spelet och med tanke på spelets förlåtande natur och tilltänkta målgrupp, lär det knappast skada försäljningen.

Även om Traveller’s Tales senaste LEGO-spel visar prov på nytänkande, börjar deras framgångskoncept vid det här laget kännas aningen uttjatat. Med det sagt är deras senaste spel ingen dålig produkt. Ibland är det bara svårt att ändra på ett till synes vinnande koncept, och den lättillgängliga spelglädje som LEGO Batman 2: DC Super Heroes erbjuder, räcker trots allt långt som underhållning för hela familjen. Nästa gång hoppas jag däremot att de vågar ta ut svängarna lite till.

LEGO Batman 2: DC Super Heroes, reviewed by Alexander Bing on 2012-07-10T07:00:53+00:00 rating 3.5 out of 5

Alexander Bing

Latest posts by Alexander Bing (see all)