LEGO Marvel Super Heroes
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

LEGO Marvel Super Heroes

Traveller’s Tales byter J.R.R. Tolkien mot Stan Lee.

Med nästan 20 LEGO-spel i ryggen torde Traveller’s Tales vid det här laget besitta förmågan att klämma ur sig LEGO-spel i sömnen. Otaliga franchises har avhandlats genom åren, allt från LEGO Star Wars till LEGO The Lord of the Rings, och efter framgångarna med DC Comics tappra hjältar och diaboliska bovar i LEGO Batman 2: DC Super Heroes har turen nu kommit till Marvels dito.

LEGO Marvel Super Heroes inleds med att Dr. Doom förstör Silver Surfers surfingbräda och rekryterar en samling superskurkar för att samla brädans kosmiska klossar och skapa ett domedagsvapen som han passande nog döpt till “Dr. Dooms Doom Ray of Doom”. Detta tilltag kan självfallet inte passera ostraffat varpå Avengers, X-Men, Fantastic Four och flera andra modiga superhjältar nu måste slå sig samman för att sätta stopp för planerna. Ett äventyr fullt av humor, överraskningar och oväntade samarbeten tar sin början.

Huvudstoryns äventyr innehåller allt det jag väntar mig av en LEGO-titel med färgglada superhjältar i huvudrollerna och det bjuds både på handgemäng, pussel och häftiga bosstrider. Denna del är emellertid snabbt avklarad, och som vanligt är det istället min samlarmani och vilja att utforska spelvärlden som gör att LEGO Marvel Super Heroes håller mig kvar långt efter att eftertexterna passerat. Med den uppsjö av fordon, guldklossar, upplåsninsgbara fordon och hjältar som finns utspridda över stadens gator och hustak erbjuds rikligt med förströelse som vida överträffar den relativt enkelspåriga huvudberättelsen. De olika sidouppdragen som våra små hjältar (och skurkar) tar sig an består av allt från att hitta bortsprungna katter till att rädda Marvels gudfader, Stan Lee, ur diverse prekära situationer. Superkrafterna utnyttjas till fullo och de varierade uppgifterna gör att det är lätt att förlora tidsuppfattningen när suget efter att undersöka vad nästa uppgift kan vara grabbar tag i mig.

Spelet stoltserar med ett över 100 hjältar/skurkar starkt karaktärsgalleri där vi hittar välkända favoriter såsom Wolverine, Iron Man och Magneto, samt mer obskyra karaktärer som Squirrel Girl och Black Bolt. Röstskådespelet är toppen och det är onekligen kul att Stan Lee , som har för vana att dyka upp i Marvel-filmatiseringarna, även gör ett gästspel som LEGO-figur. Med hjälp av levande animationer känns plastfigurerna precis lika unika som utstyrslar de bär, och alla har speciella krafter och förmågor vilka gestaltas med överraskande detaljrikedom. Vare sig det handlar om flygande åskgudar eller flexibla gummimän, så har alla sin distinkta karaktär och det är ett rent nöje att släppa loss deras krafter på New Yorks gator. Lika roligt blir det däremot inte när jag beger mig upp för att utforska stadens luftrum.

Jag hade svårt att hantera de flygande karaktärerna redan i LEGO Batman 2: DC Super Heroes, men här har utvecklarna gjort saken än värre tack vara ett kontrollschema som är onödigt krångligt. Det hela fungerar hjälpligt så länge jag nöjer mig med att flyga från punkt A till punkt B, men när jag förväntas utöva precisionsflygning blir det snabbt bökigt. Att kryssa mellan New Yorks skyskrapor blir med andra ord långt ifrån så roligt som det borde ha varit. Lägg där till en bitvis bråkig kamera samt en trasig världskarta där markörer dyker upp och försvinner hipp som happ, och vi har en produkt som skulle behövt lite mer kärlek och omtanke innan det släpptes. Denna bristande slutfinish är tyvärr något som återfinns i alla LEGO-spel som jag tagit del av och det är synd och skam att Traveller’s Tales inte skärpt till sig efter alla dessa år.

Med det sagt så är LEGO Marvel Super Heroes trots allt ett underhållande spel för såväl barn som vuxna med barnasinnet intakt som utnyttjar Marvels färgstarka karaktärsgalleri på ett utmärkt sätt. Jag undrar vilken franchise som kommer att “LEGO-fieras” härnäst …

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
LEGO Marvel Super Heroes, reviewed by Alexander Bing on 2013-11-15T12:00:47+00:00 rating 3.5 out of 5

Alexander Bing