LEGO Star Wars: The Padawan Menace

LEGO Star Wars: The Padawan Menace

LEGO måste vara en av de roligaste leksakerna någonsin. Numera är det inte bara klossar utan spel, filmer, kläder och… Ja, allting. En livsstil för barn.

padawan02

LEGO har gjort byggsatser från Star Wars sedan 1999. Till skillnad från andra filmserier de gör byggsatser av är Star Wars lika konstant som deras Cityserie. Det har funnits TV-spel med LEGO Star Wars i flera år redan och på LEGOs hemsida har det funnits små kortfilmer med Anakin, R2-D2 och de andra. Men hösten 2011 producerades den lite mer ambitiösa The Padawan Menace. Uppföljaren The Empire Strikes Out släpptes på DVD för någon vecka sedan och till hösten ska en miniserie med LEGO-Yoda få premiär.

Den 22 minuter korta filmen utspelar sig under klonkrigen. Separatisterna lyckas komma över republikens hemliga stridsplaner och med den unge Ian (egentligen Han) i släptåg störtar Yoda och Cody på Hoth för att återta planerna. C-3PO och R2-D2 hamnar på villoväger när de ska guida en grupp jedilärlingar. Deras resa tar dem till Tatooine där vi får återse både en välkänd Cantina, Jabba och Rancorn.

padawan05

Målet har givetvis varit att trycka in så många leksaker som möjligt under de 22 minuterna och visa alla produkter som kan köpas i leksaksaffärerna. Man betalar för att se en reklamfilm. Men det är faktiskt ganska roligt ändå. Även för vuxna. Kanske inte lika roligt som charmigt när man tänker efter. Men det är humoristiskt att Yoda förlorar all auktoritet när han inte är omgiven av jediorden utan mer eller mindre får vara barnvakt till en kaxig snorunge. Darth Vader gör några desperata försök att få vara med i filmen innan George Lucas tar honom därifrån. Det är klart att det blir lite vuxenhumor när man anställer Simpsons-författaren Michael Price.

Jag har två systersöner som älskar LEGO och Star Wars. Det är väldigt tråkigt för dem att man inte lägger ner mer arbete på den svenska dubbningen. Till och med jag gör en Yodaröst som är mer lik originalrösten. Jag trodde faktiskt det var en och samma person som gjorde alla svenska röster eftersom de låter väldigt lika varandra. När jag såg rollistan blev jag förvånad. Jag trodde inte det var möjligt att hitta så många människor med snarlika röster. På det engelska ljudspåret är det skådespelarna från Clone Wars som gör rösterna.

padawan06

Som extramaterial finns här några bonuskortfilmer: The Quest For R2-D2, Bombad Bounty, Star Wars in 2 Minutes (1 och 2) och The Clone Wars Animated Comics. Alla har funnits på ute på nätet några år. Framförallt är Bombad Bounty väldigt rolig. Den berättar vad Jar Jar och Boba Fett sysslade med under rebellernas krig mot imperiet. The Padawan Menace finns släppt både med och utan LEGO-figur (Han Solo som barn) och om man köper den på rätt ställe är den faktiskt billigare med figur.

padawan07

LEGO Star Wars: The Padawan Menace, reviewed by Mattias Berg on 2013-03-24T07:00:46+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 24 mars, 2013