LEGO Star Wars: The Yoda Chronicles

lego yoda 03

Lego fortsätter att ta betalt för sina reklamfilmer. Den här gången är det miniserien The Yoda Chronicles som har släppts i Sverige utan att man knappt märkt det. Om det här är en föraning om den bioaktuella Lego-filmens kvalitet ska ni hålla era barn hemma från biograferna och spara lite pengar.

Greve Dooku och de övriga skurkarna stjäl Kaiburr-kristallerna från en grupp lärlingars ljussablar och lyckas framställa Sithklonen Jek-14. Påföljden blir äventyr och dåliga skämt i tre avsnitt.

lego yoda 01

Legos tidigare Star Wars-avsnitt The Padawan Menace och The Empire Strikes Out har varit acceptabel underhållning. Jag ser att jag nog var lite för hård mot den sistnämnda i min recension. I jämförelse med The Yoda Chronicles är den fantastisk. Hur såg barnhumor ut när jag var liten? Var det så här dåligt? Skämten i The Yoda Chronicles verkar vara påhittade av barn och vi vet alla hur roliga barn är när de har för avsikt att vara det. När Palpatine springer mellan Jediriddarna och Sith och ger order till båda sidorna efterhand som han byter identitet är det som att titta på en teater som barn hittat på till roliga timmen. Det brukar sägas att komiker ska skriva sådant de själva tycker är roligt. Jag vägrar att tro att författaren Michael Price tycker det här är roligt. När han inte jobbar extra med Lego Star Wars skriver han Simpsons-avsnitt. Det klingar falskt. The Yoda Chronicles ser ner på barnpubliken på ett cyniskt sätt. Det är skillnad på att försöka skriva som ett barn och att skriva så ett barn förstår.

lego yoda 02

Den 60 minuter långa plågan man utsätter sig för när man lägger den här disken i DVD-spelaren lindras knappast av att Nordisk Films utgåva saknar engelskt tal. Förvisso hade inga engelska röster i världen kunnat rädda detta magplask. När Yoda ramlar omkull och säger ”Ta på mig skor jag borde nog” är det inte roligt oavsett vilket språk det sägs på. Värre är att rösten inte låter som Yoda. Det låter inte som att dubbarna ens ansträngt sig för att göra ett värdigt svenskt ljudspår. Några av röstskådespelarna försvenskar uttalet på namn med andra klämmer ur sig Skywalker på fläckfri amerikanska mitt i en svensk replik. De har inte tagit reda på hur man ska betona namn och en och samma röstskådespelare kan uttala ett namn på olika sätt (”Obi-One”/”Obi-vann”). Undvik The Yoda Chronicles! Den är inget annat än en spekulativ reklamfilm utan kärlek och engagemang. Om du är vuxen och söker Star Wars-humor ska du se Robot Chicken i stället.

Bilderna från The Yoda Chronicles är hämtade från starwars.com.

LEGO Star Wars: The Yoda Chronicles, reviewed by Mattias Berg on 2014-02-14T07:05:38+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 14 februari, 2014