LEGO The Lord of the Rings
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

LEGO The Lord of the Rings

Maskerade superhjältar, vindpinade pirater och tappra Jedi-krigare – alla har de fått härja fritt i Traveller’s Tales populära LEGO-produktioner. Med LEGO The Lord of the Rings har det nu blivit dags för Fylkes godmodiga små hober att stå i rampljuset.

Allt sedan LEGO Star Wars: The Complete Saga släpptes har jag varit väldigt svag för Traveller’s Tales LEGO-spel, och när jag fick höra att de skulle släppa ett spel baserat på J.R.R. Tolkiens fantasyepos kände jag mig som en sockerhög femåring på ett tårtkalas. Nu är spelet äntligen här och sedan recensionsexemplaret damp ned på dörrmattan har jag spenderat ohälsosamt många timmar tillsammans med Frodo och hans vänner i ett Midgård fyllt av små danska plastklossar.

LEGO The Lord of the Rings utgår främst ifrån Peter Jacksons tolkning av Midgård och all dialog och musik har hämtats direkt ur hans Oscarsbeströdda filmtrilogi. Man lyckas dock förvånansvärt väl med att stuva om den berättelsen om gott och ont till ett lättsamt spel som säkert kan få en ny generation att intressera sig för Tolkiens livsverk.

Den vane LEGO-spelaren kommer att känna sig hemma direkt och allt är uppbyggt enligt Traveller’s Tales väl beprövade koncept. Vissa nyheter har dock införts och även om det inte är några direkt nyskapande förändringar så är det alltid välkommet med nya fräscha idéer. En av de mest intressanta omstuvningarna är att det nu går att utrusta figurerna med olika föremål som hittas under spelets gång. Det kan vara allt från gyllene yxor och eldskjutande pilbågar, till fiskespön, klätterskor eller blommiga hattar. Detta innebär i sin tur att jag inte är lika beroende av de olika karaktärernas egenskaper som i tidigare spel, utan faktiskt kan skräddarsy min egen favoritfigur och anpassa dennes utrustning efter vad som behövs för stunden. Den traditionella “hub-nivån” som ger tillgång till de olika banorna har, precis som i LEGO Batman 2: DC Super Heroes, fått ge plats åt en betydligt öppnare världskarta, full av små sidouppdrag och mithril-klossar som bara väntar på att upptäckas. Tänk er kartorna från The Elder Scrolls-spelen fast i en betydligt blygsammare skala och ni förstår ungefär vad det handlar om.

Allt är emellertid inte frid och fröjd i Midgård bara för att den onde Sauron har besegrats. När huvudstoryn avklarats kan jag roa mig med att samla mithril-klossar och leta efter minikits eller utföra små sidouppdrag och köpa nya figurer. Efter en ganska kort huvudkampanj finns här alltså flera timmars underhållning till att hämta i spelet och den som gillar att samla på saker lär få sitt lystmäte uppfyllt. Men även solen har som bekant sina fläckar och spelets mörkare sidor kommer främst i form av en slarvig slutfinish.

Spelet hänger sig, figurer fastnar eller beter sig konstigt och det finns buggar som hindrar mig från att låsa upp alla föremål och figurer. Nu brukar förvisso Traveller’s Tales LEGO-spel innehålla en del buggar, men aldrig förr har slutprodukten varit så trasig som LEGO The Lord of the Rings faktiskt är. Jag kan bara konstatera att det här är ännu en plump i protokollet när den kommer till den moderna spelindustrins kvalitetskontroll.

Sina svagheter till trots är LEGO The Lord of the Rings fortfarande en underhållande upplevelse. Med sin uppfriskande blandning av humor, dramatik, kluriga utmaningar och populärkulturella referenser kan spelet roa såväl gammal som ung. Det är bara synd att man inte tog sig tid att buggtesta spelet ordentligt innan det släpptes.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
LEGO The Lord of the Rings, reviewed by Alexander Bing on 2012-12-12T12:00:10+00:00 rating 3.5 out of 5

Alexander Bing