Lejonkungen 2: Simbas skatt
Rating: 3.3/5 (7 votes cast)

Lejonkungen 2: Simbas skatt

Lejonkungen blev en formidabel succé för Disney 1994. Uppföljaren med en tvåa i titeln och underrubriken ”Simbas skatt” kom några år senare.

Med den första filmen tog Disney, som man gjort flera gånger, upp en redan befintlig historia, saga eller berättelse och gjorde den till sin egen. Lejonkungen och den animeliknande Kimba the White Lion från sextiotalet har flera likheter. Nåja, man kan tycka vad man vill om detta. Disney har en förmåga att hitta en story och berätta den för en stor publik. En publik som älskar storyn. Lejonkungen blev en sådan story och en stor succé. Att en uppföljare ska lyckas hänger dock väldigt lite samman med om den första. Disney har gjort några riktigt bra uppföljare genom åren och några mindre lyckade. Lejonkungen 2 blev aldrig den succé den första filmen var och det är kanske inte så konstigt med tanke på att den första filmen slog enormt. Hela generationer av ungar såg filmen och orden ”Hakuna Matata” blev allmän egendom. Filmen var ett storslaget äventyr i det mystiska Afrika. Det fanns en nyfödd kung (Simba) med och två skojfriska sidekicks i form av Timon och Pumbaa. I uppföljaren Lejonkungen 2: Simbas skatt har vi flyttats fram i tiden och Simba blir pappa till den lilla lejoninnan Kiara (som tydligen ska bli lejondrottning vad det lider. Genuskorrekt, men fortfarande inte direkt demokratiskt) föds och växer upp och träffar den utstötte lejonhanen Kovu. Tvisten i storyn är lite som den i Romeo och Julia. Två personer från olika skikt i samhället blir kära och därmed skapas strukturella problem.

I mitt tycke är Lejonkungen 2 – Simbas skatt en värdig uppföljare. Även om storslagenheten från den första filmen, där inledningen med Elton Johns musik är en klassiker, delvis saknas. På svenska saknas dessutom Timon och Pumbas röster från föregångaren. Filmen har inte samma driv som den första filmen och vissa scener kräver, eller åtminstone är betjänta av, att man sett den första filmen.

Blu-ray-utgåvan är stabil i presentationen. Bilden flyter fint med Disney-färger som smeker ögat. Ljudet är också helt okej.

En trevlig film som inte sticker ut på något sätt. Som vuxen tappar du intresset ganska fort, men barn i rätt ålder (5-8 år) gillar filmen. Förmodligen är det exakt vad Disney tänkt sig.

Rating: 3.3/5 (7 votes cast)