Lejonkungen 3: Hakuna matata
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Lejonkungen 3: Hakuna matata

Ibland blir inte huvudpersonerna de som sätter mest spår i en film utan någon av bikaraktärerna.

Lejonkungen blev en megasuccé för Disney och uppföljaren Lejonkungen 2: Simbas skatt klarade sig trots allt ganska hyfsat även om den inte kan mäta sig med originalet på något sätt så hade den åtminstone en egen handling och var inte karbonkopierad som den storslagna första filmen. Vad man än tycker om Lejonkungen så är det förmodligen två karaktärer man kan namnet på och det är vanligen inte lejonet Simba och hans Nala utan de två tokstollarna Timon och Pumbaa. De kom att bli mycket populära trots att de introducerades efter nästa halva filmen. Lejonkungen 3, med undertiteln Hakuna matata, handlar om Timon och Pumbaa och utspelar sig exakt samtidigt som Lejonkungen, men man får följa Timon och Pumbaa istället för något halvdant lejon som i sann rojalistisk tradition ärver sin titel.

Timon passar inte riktigt in i sin surikat-koloni. Han känner att han är menat för något kanske inte större, men åtminstone annat. I en uppenbarelse bestämmer han sig för att han ska lämna kolonin och gå mot den stora konstiga klippan man kan se långt, långt borta i horisonten. Sagt och gjort. Timon beger sig kavat i väg. Det går bra tills mörkret faller och alla djungelns konstiga ljud plötsligt blir mycket skrämmande. I varje fall om man är ett mycket litet däggdjur vars enda syfte är att vara mat åt andra och gräva gångar i jorden. I den ordningen också om man får tro Timons farbror. Paniken kommer sig smygande. Nja inte smygande utan mer farande i raketfart mot den lilla Timon som rusar i panik bort från de hemska ljuden. Det hjälper föga. Plötsligt står han öga mot öga med ett livsfarligt jättelikt djur med bestialiska betar som alldeles säkert inte skulle ha något emot att glufsa i sig en liten munsbit i form av en livrädd surikat. Det livsfarliga djuret är precis lika skräckslaget som Timon. Vårtsvinet Pumbaa har inte surikater på menyn. Det osannolika paret slår följe på Timons resa mot det som är Lejonklippan.

I princip är handlingen den samma som i Lejonkungen, men denna gång sedd från Timon och Pumbaas vinkel och med dem i huvudfåran. Man behöver inte ha sett Lejonkungen-filmen, men efter som handlingarna är parallella så finns det mycket att hämta i att ha sett den första filmen. Den andra filmen har hur som helst ingen bäring på denna film. Vissa luckor från den första filmen fylls igen. Om ni kommer ihåg den första filmen så åldras Simba ganska fort medans de går över en stock och sjunger Hakuna Matata. Stocken finns med ett antal gånger i denna film också.

Filmens upplägg är lite annorlunda än vad vi är vana vid. Disney har valt att låta Timon och Pumbaa visa filmen på en duk som de spänt upp i djungeln. Detta innebär att ibland ser vi Timon och Pumbaas siluetter samt hör dem prata som biobesökare ungefär. Ibland stoppar de filmen och tokar sig och på slutet kommer flera kända Disney-figurer som sliuetter och vill se filmen igen. Greppet funkar, men tillför väl egentligen inte så mycket till bashistorien.

Extramaterialet är i stort sett det som fanns med på den tidigare DVD-utgåvan. Det enda tillägget är en kortfilm om Timon och Pumbaa. Tyvärr enbart med engenlskt ljud. Kortfilmen har lite av samma uppbyggnad som huvudfilmen, dvs. Timon och Pumbaa ser på film i djungeln. Denna gång får vi dock se en dokumentär om surikater och vårtsvin ivrigt flankerat av kommentarer från Timon och Pumbaa.

Bilden är bra på sedvanligt Disneyvis. Till skillnad från vissa andra utgåvor presenteras ljudet inte i 7.1 utan enbart ett högupplöst 5.1-spår finns på engelska. På svenska får vi nöja oss med ett vanligt Dolby Digital 5.1-spår.

En smart avslutningLejonkungen-trilogin från Disney. De två mest populära karaktärerna får berätta sin story.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Lejonkungen 3: Hakuna matata, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-09-18T07:00:35+00:00 rating 3.5 out of 5