Life’s Too Short – Säsong 1

Kommer du ihåg Warwick Davis? Namnet kanske gör att det ringer en klocka eller så gör det inte det. Warwick Davis har faktiskt varit med i flera storfilmer och varit huvudpersonen i en också. Men han är ingen stor skådespelare. Nej, han är snarare liten. Han är vad vi lite slarvigt brukar kalla dvärg. Inte en sådan där som har stort skägg och en ännu större yxa och slår ner orcher utan en kortväxt människa.

Warwick Davies ansikte är förmodligen mest känt från filmen Willow där han spelade huvudrollen mot Val Kilmer. I övrigt har han mest varit dold av masker i sina övriga roller. Han har dock varit med i flera stora produktioner och många har förmodligen sett honom utan att veta om det.

Life’s Too Short är en fejkad dokumentär om Warwick Davis där Warwick Davis spelar Warwick Davis. En kortväxt skådespelare som varit känd, men vars stjärnglans falnat och vars privatliv raserats totalt, med en skilsmässa som resultat och dessutom är skattmasen efter honom. Det är inte konstigt eftersom Warwick i fejkdokumentärversion inte är någon trevlig människa. Han sätter sig i de mest konstiga situationer genom att försöka antyda att han är mer känd än vad han egentligen är och allt som oftast lyckas han bli impopulär genom att vara en buffel helt enkelt. Nya roller för honom är det dock ont om och hans dvärgkollegor i ”Hyr en dvärg” anklagar honom för att ta alla bra uppdrag själv, men sanningen är snarare att det inte finns några jobb varken för honom eller för någon av de mindre kända dvärgarna som han representerar. De få jobb som finns är antingen väldigt förnedrande eller slutar med att Warwick inte tjänar något eller ännu värre blir av med pengar.

Bakom detta ligger Ricky Gervais och Stephen Merchant som kanske är mest kända för succéerna The Office och Extras. Och visst finns det ett släktskap. Dels är Ricky och Stephen med i alla avsnitt, dels så luktar hela dialogen Ricky Gervais. I avsnitten finns precis som i Extras en massa kändisar som spelar sig själva. I det första avsnittet dyker till exempel Liam Neeson upp på Rickys och Stephens kontor för att sälja in sig själv som komiker. Just den delen av det första avsnittet är den klart bästa delen och utan den vete katten om jag ens brytt mig om att se de övriga delarna för det hela kändes mest pinsamt. Det hade dock varit synd för kommande sex avsnitt i den första säsongen gjorde detta till en ganska rolig och intressant upplevelse. Förutom andra kändisar som Johnny Depp, Helena Bonham-Carter m.fl. som spelar lite skruvade versioner av sig själva och förgyller avsnitten så kommer vi också närmare in på skinnet på Warwick Davis (eller åtminstone hans Gervais-alter ego). Det uppstår en hel del situationskomik när Warwick försöker imponera på folk eller visa att han minsann inte är en sämre människa bara för att han råkar vara kort. Detta exponerar både hans egna tillkortakommanden, men också omgivningens fördomar. Han lyckas dessutom anställa en assistent, Cheryl (Rosamund Hanson) som är mer än lovligt dum, men som ändå lyckas vara smartare än Warwick titt-som-tätt. Hans revisor och även skilsmässoadvokat lär gå till historien som en av de sämre yrkesmännen i historien. Han spelas förtjänstfullt surrealistiskt av Steve Brody.

Givetvis blir detta lite skruvat, men samtidigt är det underhållande utan att direkt framkalla gapskratt hela tiden. Gillar du The Office och Extras så går nog detta hem också. Det är hela tiden härligt brittiskt och de som spelar sig själva i de olika avsnitten bjuder verkligen på sig själva.

Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
Life's Too Short - Säsong 1, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-12-28T12:00:59+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 28 december, 2012