Ligg med mig
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

Ligg med mig

Jag blir ledsen, inte för att sådana här filmer fortfarande behövs, utan för att behovet kanske är större nu än det någonsin varit. Det är bara någon vecka sedan, som jag läste i DN, om hur utfrysning och mobbning av en ung kanadensisk flicka, ledde till det som inte får hända, att hon tog sitt liv. Ligg med mig, tar upp en liknande situation, där en ung flicka får alla emot sig, trots att hon inte har gjort något fel. Långfilmsdebuterande regissören Jannicke Systad Jacobsens ger sig på ett vågat försök, när hon belyser en problematik som finns kring synen på ungas sexualitet, med både humor och allvar. Ett försök som blir ganska lyckat.Alma är 15 år och bor i ett litet samhälle på den Norska landsbygden. Det mesta upplevs stå stilla i den lilla byn Skoddeheimen som består av tomma vägar, en Coop-butik och en målad busskur. Men en sak som är bra för Alma är Artur, en av skolans populäraste killar. Det är tydligt att Alma och Artur har fattat tycke för varandra, men som de unga och trevande tonåringar de är, har de problem förmedla detta till varandra. I Almas fantasier kommer Artur hem till henne på kvällarna och kryper ner i hennes säng. Alma är en tjej som börjat utforska sin sexualitet och sina känslor på egen hand. Detta högljudda utforskade är något som Almas mamma har svårt att hantera.

När det är dags för fest, är det äntligen upplagt för Alma och Artur att få ihop det. Men det går inte riktigt som planerat, vare sig för Alma eller för Artur. Vad som egentligen borde ha blivit ett bra möte dem emellan utanför festlokalen, blir istället väldigt konstigt och bisarrt, då Artur använder sig av ett högst ovanligt raggningsknep. När Alma, som ändå är glad för Arturs styva intresse, berättar om det inträffade för sina två närmsta kompisar, systrarna Sara och Ingrid, blixtrar avundsjukan till hos Ingrid. I nästa andetag börjar Ingrid högljutt ifrågasätta Almas berättelse på festen. En skärrad Artur nekar såklart till händelsen och allt fokus hamnar på Alma. Plötsligt är Alma ensammast i världen, alla vänder henne ryggen. Hon är sviken av alla.

Almas situation gör verkligen att det skär i mitt hjärta. Ligg med mig är som en lång version av en reklamfilm från Friends, organisationen som arbetar mot mobbning. Det handlar om hur både vännerna och vuxenvärlden sviker en ung människa. Ungdomarna skyr Alma som pesten, och ingen vill hamna med henne i de utstöttas karantän. Vi får se läraren som inte tar tag i uppenbara problem. Samtidigt har Almas mamma svårt förhålla sig till att hennes lilla flicka håller på att utvecklas till en ung kvinna, vilket leder till att också hon tar distans från Alma. Det behövs inte så mycket för att krossa en ung människas självkänsla, ett rykte, ett missförstånd, en ovilja att lyssna och förstå. Men det finns ett litet ljus i tunneln och Alma har sinnesnärvaro nog att leta sig fram dit. Men vad händer om man inte har det? Om ingen ställer upp? Jag vill inte ens tänka tanken.

Det är nu ett tag sedan jag befann mig i tonåren, jag har heller ingen tonåring hemma ännu, så man kan säga att jag inte riktigt tillhör filmens målgrupp. Men jag har inga problem att relatera till filmens innehåll. Hur rädslan för att själv bli mobbad, gör att man inte ställer upp på den utsattes sida. Något som man dagligen kunde se exempel på när man själv gick i skolan. Även hur synen på sexualitet skiljer sig så markant mellan flickor och pojkar, där den hormonstinne killen ses som del av normen, medan flickorna helst ska ha händerna på täcket och spara sig till efter giftermålet. Varje intellektuell person inser att det resonemanget faller på sin egen orimlighet, ändå tror jag att dessa åsikter fortfarande är utbredda, både bland ungdomar och vuxna.

Ligg med mig är en norsk lightversion av Fucking Åmål (1998). Inte med samma helhetskänsla och välskrivna karaktärer, men ändock viktig och tänkvärd. Berättelsen försöker varva allvar med humor, och kanske är det i det samspelet som jag tycker som debuterande Jannicke Systad Jacobsens inte lyckas fullt ut, att hon inte riktigt hittar rätt balans, vilket gör att filmen känns lite ofokuserad emellanåt. Ska vi nå fram med humor eller allvar? Även vissa delar av personregin känns lite klumpig. Av filmens oerfarna skådespelarensemble är Helene Bergsholm som spelar Alma överlägset bäst. Filmens dialog kändes bland övriga skådespelare som om den lästes upp direkt ur manuset vilket gjorde att flera scener kändes extremt platta och onaturliga. Jacobsen har flera dokumentära filmer på meritlistan och jag tror att hon kommer att växa som regissör inom den fiktiva filmen, bara hon lyckas stämma sitt berättarmässiga klaviatur lite bättre. Ligg med mig är trots allt en debut som ger mersmak. Även om filmen aldrig riktigt når de högsta höjderna, så skulle jag inte protestera mot en obligatorisk visning i varje tonårshem och på varje högstadieskola. Få meg på, for faen!

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Ligg med mig, reviewed by Erik Larsson on 2012-11-19T07:00:33+00:00 rating 3.0 out of 5

Erik Larsson