Lilla Anna & Långa Farbrorn

Lilla Anna & Långa Farbrorn

Lilla Anna & Långa Farbrorn är film för de små som all film för dem borde vara. Det är positivt, utan våld och kamp med två trevliga karaktärer med styrkor och svagheter som upplever små äventyr. Berättelserna greppar barnens fantasi och det är även lite underhållande för den vuxne. Jag hoppas det kommer fler filmer om dessa udda kompisar.

Lilla_Anna_och_l-nga_farbrorn1

Lilla Anna och Långa Farbrorn är kompisar trots sina olikheter och vi följer dem i sex små berättelser. I den första försöker de hjälpa en massa olika folk och fä men det går inte alltid så bra. I nästa berättelse bygger de en koja tillsammans och sedan ska de åka och köpa glass men de måste städa ur Långa Farbrorns garage först så att de får fram motorcykeln som de ska åka på. Sedan blir det baktrubbel då Långa Farbrorn inte har några ingredienser till den tårta han vill baka och Lilla Anna hjälper till. I de avslutande avsnitten ska de först fiska för att Lilla Anna vill hjälpa Långa Farbrorn att övervinna sin rädsla för vatten och till sist får vi en berättelse om när de ska picknicka i snön och Lilla Anna lär Långa Farbrorn åka skidor.

Lilla Anna och Långa Farbrorn

Det är som sagt sex stycken fristående avsnitt på 7-8 minuter styck och det är trevligt och snällt tecknat där känslan från böckerna inte försvunnit samtidigt som det gör sig bra i detta medium. Det är också trevligt berättat om den Långa Farbrorn som är så osäker och rädd för det mesta och hans vän Lilla Anna som vågar det mesta. Tomas von Brömsen gör rösten till Långa Farbrorn som vanligt och Lilla Anna gestaltas av sin namne Anna Opitz, båda gör det bra och det är en annan klass på detta röstskådespeleri än det vanligtvis är.

Lilla_Anna_och_l-nga_farbrorn2

Hos min dotter gjorde denna film stor succé! Vi såg den först genom att välja ”se filmen” och då spelades alla sex avsnitt upp. Efter det ville hon se ett visst avsnitt igen och efter det ett annat och snart hade vi sett alla avsnitt en andra gång. På kvällen såg hon tre av filmerna igen innan läggdags och det blev lite gnäll när hon inte fick se fler. Även kvällen efter såg hon alla filmerna igen och hon säger att den är ”Jättebra!” Jag kan därmed inget annat göra än att rekommendera denna till alla småbarnsföräldrar.

Lilla Anna & Långa Farbrorn, reviewed by Roney Lundell on 2013-04-10T07:00:47+00:00 rating 4.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 10 april, 2013