The Lincoln Lawyer

linolnlawyer_1Att som advokat jobba från baksätet på sin Lincoln Town Car är inte alls problematiskt. Nummerplåten deklarerar tufft ”NTGUILTY” på den hale och karismatiske Mikey Hallers bil.

Rättegångsthrillers hade sin höjdpunkt på nittiotalet där TV-serier som L.A. Law tog täten för drösen med andra serier som Boston Legal, Ally McBeal med flera. John Grishams romaner fanns att köpa överallt och filmer baserade på böckerna matades ut i strid takt, bland annat A time to kill (Juryn) från 1996 där just Matthew McConaughey hade huvudrollen. Sedan dess har McConaughey blandat och gett när det gäller filmvalen. En del romantiska komedier blandat med äventyrsfilmer. Mellan 1996 och nu är det främst Kontakt och Drakarnas rike som har lämnat något större avtryck. Det är därför väldigt kul att se McConaughey i The Lincoln Laywer som den egofixerade och stilige försvarsadvokaten Mickey Haller som främst företräder halv och helskumma figurer i gråzonen. Det som gör det kul är att jag påminns att han är en väldigt habil skådespelare med ett brett register.linolnlawyer_2

Filmens handling kommer jag endast beskriva mycket kortfattat för att undvika risken att avslöja för mycket. Haller är som sagt halvlyckad som försvarsadvokat i Los Angeles. Han jobbar från sin bil som körs av en före detta klient som betalar av sin skuld. Eftersom Haller  främst försvarar skurkar är han måttligt omtyckt av polisen och sin före detta fru Maggie (Marisa Tomei). En dag får Haller ett fall i sitt knä som kan bli hans ekonomiska stora break. En bortskämd playboy (Ryan Philippe) från Beverly Hills anklagas för misshandel av en prostituerad. Ett fall som han helt enkelt inte kan säga nej till.

Den stora skillnaden mellan The Lincoln Laywer och andra rättegångsthrillers är att en mycket liten del av filmen faktiskt utspelar sig i domstolen. Fokus ligger istället på karaktärsutveckling av Haller och hans omgivning samt såklart fortskridandet av berättelsen. Vissa delar av berättelsen och då främst realationsdelarna är inte fullt utvecklade, men det är inte lätt att täcka in en hel bok. Det ryktas om TV-serier och fler filmer om Haller baserade på böckerna av Michael Connelly. Det låter mycket trevligt och det välkomnar jag.linolnlawyer_3

Det extramaterial som bjuds är kortare featuretter och smådokumentärer. Den längsta klockar in precis under 14 minuter. Alltså är det begränsat med bonusmaterial att tillgå. Trots detta är det ändå småintressant och en godkänd blandning med information som ger oss som inte läst böckerna mer kött på benen. Några bortklippta scener avslutar tillsammans med några trailers.

En välspelad rättegångsthriller som  lämnar mersmak. Snyggt filmad och annorlunda approach till genren som sådan. Rekommenderas verkligen och filmen går att fynda för under 30 kr.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
The Lincoln Lawyer, reviewed by Mats Lundberg on 2014-11-15T06:05:54+00:00 rating 4.0 out of 5