LittleBigPlanet Karting

LittleBigPlanet Karting

Mario, Crash Bandicoot, Sonic – alla har de haft sina egna kart-spel och nu har det blivit dags för de små söta tygdockorna från LittleBigPlanet att ge sig ut på vägarna.

LittleBigPlanet Karting är faktiskt något så ovanligt som ett racingspel med story. Ett gäng groteska och elaka tygdockor som kallas för “The Hoard” gör livet surt för invånarna i Craftworld och det enda sättet att sätta stopp för deras härjande är, hur bisarrt det än må låta, att besegra dem i kart-racing.

Det är oerhört lätt att förälska sig i de små tygfigurerna och den mysiga inramningen, men skalar man bort den charmerande ytan så finner jag inte så mycket att glädjas åt i LittleBigPlanet Karting. Jag må låta gammalmodig och tråkig, men det jag uppskattar mest i ett kart-spel (förutom det kamratliga bråket när jag tävlar mot vänner och ovänner) är möjligheten att delta i mästerskap. Detta saknas märkligt nog helt i LittleBigPlanet Karting, och istället får jag hålla tillgodo med ett krystat story-läge där det krävs en pallplacering för att jag ska kunna ta mig vidare genom spelet.

Utöver den vanliga racingen slängs det då och då in arena-bataljer där det gäller att tvåla till så många motståndare som möjligt under en begränsad tid och malplacerade bosstrider. Kudos till utvecklarna för att de i viss mån försökt vara nytänkande, men det är inte något jag tycker hör hemma i ett kartspel. Spelets största svaghet består tråkigt nog av brister i själva racingen. Jag saknar helt enkelt den lättillgänglighet, svindlande fart och omedelbara spelglädje som exempelvis återfinns i Sonic & SEGA All-Stars Racing. LittleBigPlanet Karting är på tok för stelt, med tröga go-karts, irriterande bandesign och ett klumpigt driftingsystem. Med en så torftig racingupplevelse är det istället möjligheten att sätta sin egen prägel på spelet som blir LittleBigPlanet Kartings starkaste attribut.

LittleBigPlanet-spelen har alltid varit synonyma med skaparglädje och bara för att Sackboysen nu är motorburna innebär det inte att man ändrat på den saken. Vill klå dina motståndare rattande en svävande chokladmuffin? Inga problem. Fantiserar du om att fräsa runt i en sardinburk med sushihjul? Dina drömmar kan besannas. Själv skapade jag en tyggosse med bastant mustasch och moderiktiga pilotbrillor som jag sedan placerade i en militärgrön stridsvagn av kartong.

Men hur roligt det än kan vara att skapa sin egen karaktär är det trots allt bara kosmetika, och vill du verkligen släppa tyglarna och låta kreativiteten flöda fritt så är det baneditorn som gäller. Här är det i princip bara den egna kreativiteten som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma. Det finns massvis av föremål och funktioner att experimentera med och när du är nöjd med din kreation kan du dela den med andra spelare över nätet.

Gillar du att pyssla, bygga egna banor, placera ut dekaler och dekorera Sackboys kan du säkerligen ha roligt med LittleBigPlanet Karting. Är du däremot ute efter en färgsprakande och fartfylld arkadupplevelse som kan stilla ditt kartingbegär finns det betydligt bättre alternativ på marknaden.

LittleBigPlanet Karting, reviewed by Alexander Bing on 2012-12-25T12:00:49+00:00 rating 2.5 out of 5

Alexander Bing

Latest posts by Alexander Bing (see all)