Looking – Säsong 1

Looking-season-1-episode-4-recap-featureAtt HBO skulle lansera en serie om några homosexuella män som lever ett sorglöst liv fullt av sex och party och navelskådande känns så givet att man kan undra varför det dröjde ända tills 2014 innan den faktiskt dök upp.

Tre vänner försöker hitta rätt i livet, i relationer och i sina egna känslor. Patrick (Jonathan Goff – Frozen) är en osäker tevespelsutvecklare som letar efter en man som kan leva upp till kraven som kanske främst kommer från hans mamma. Den snart 40-årige Dom (Murray Bartlett) krisar när han känner medelåldern komma rusande samtidigt som han fortfarande arbetar kvar på samma restaurang. Agustín (Frankie J. Alvarez) flyttar ihop med sin pojkvän Frank och ska försöka komma någonstans som konstnär.

maxresdefaultTill att börja med vill jag bara få det ur världen att Looking ser väldigt trevlig ut på ett sätt jag kanske vanligtvis inte brukar uppskatta. Den har något luftigt, soldränkt och reklamfilmsaktigt över sig och det limmar perfekt med känslan i övrigt. Man vill bara strosa runt i San Fransisco, dejta någon över ett par drinkar på en bar eller surra med sina kompisar över en lunch i folkvimlet. Det skapar en lättsam och sorglös känsla som är sjukt behaglig att glida in i för att umgås lite med karaktärerna som är precis lika behagliga att titta på.

Problemen som de brottas med är inte stora yttre hot. Inga psykopatiska pojkvänner eller våldsamma homofober, utan på ytan flyter deras liv på relativt bra. Bekymren kommer från dem själva och deras egna känslomässiga egenheter som ställer till det. Faktum är att de flesta som någon av de tre huvudkaraktärerna träffar på är relativt schyssta och att det sedan är dem själva som ställer till det, ofta rotat i någon form av osäkerhet. Patrick är stundtals plågsamt pinsam, men samtidigt så charmigt mänsklig att man tacksamt lider med honom och alla hans brister. Flera av de reaktioner han har på situationer han hamnar i är lätta att känna igen sig i på ett sätt som kanske inte alltid är så kul att bli påmind om. I ett avsnitt får de andra karaktärerna glida åt sidan och hela speltiden ägnas åt en dag som han tillbringar tillsammans med sin dejt Richie. Den lätta tonen i avsnittet och hur fint man känner att de verkligen klickar med varandra på ett sätt känns så härligt genuint. Det avsnittet når till helt andra känslomässiga platser än resten av säsongen och sticker verkligen ut som en höjdpunkt.

maxresdefault7Även de andra karaktärerna har sådana där ögonblick där självkänslan är det som ställer till det för dem på ett sätt som gör att man ömmar för dem, trots att de beter sig rätt illa. Nu är det Patrick som står i centrum och får det mesta av det bästa så jag tänker mig att de andra karaktärerna kommer att växa ut i takt med att man lär känna dem bättre i kommande säsonger. Agustín kom jag på mig själv med att mest tycka var irriterande, samtidigt som han kanske kunde vara den som bjöd på de största fnissen. Jag ser ändå fram emot att se dom utvecklas. Scenerna där de tre kompisarna sitter på någon bakgård i mörkret framför en eld invirade i filtar och dricker öl samtidigt som de diskuterar sina vedermödor gör mig sjukt avundsjuk på att få vara en av dem.

Det finns alltid en del saker man kan peta på. Jag kan ofta känna att jag vill ha lite mer finslipade repliker i den här typen av dramakomedier som kretsar mycket kring relationer. Jag hade velat skratta mer åt några snärtiga repliker eller fått känna lite mer när någon droppar något välformulerat. Det känns som att en del dramatiska scener tappar i slagkraft på grund av att krutet inte varit tillräckligt torrt när de skrev replikerna. Sedan blir det nästan alltid så för mig när jag ser första säsongen av en serie, att jag inte riktigt kommer in i den förrän det är slut. Kanske borde jag alltid se den två gånger innan jag bildar mig en uppfattning, för nu känns det som att jag inte uppskattar den lika mycket som jag kommer att göra om jag någon gång tar den ett varv till. Förmodligen kommer jag att gilla andra säsongen bättre, mycket tack vare att jag inte behöver den där startsträckan som förmodligen är lite extra lång hos mig.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Looking - Säsong 1, reviewed by Erik Nyström on 2015-04-29T08:00:55+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 29 april, 2015