Lords of the Fallen

Lords of the Fallen

Lords-of-The-Fallen-01Dark Souls tog actionrollspel till en ny nivå och la en ribba som få spel kan nå upp till och det är få som ens försöker. Men tyska Deck13 Interactive och polska CI Games bestämde sig att försöka med Lords of the Fallen.

Du spelar Harkyn en förre detta fånge vars tidigare synder i livet syns i form av runor i ansiktet. När världen attackeras av några bortglömda gudar får han en ny chans, han släpps ifrån sin fångenskap och beger sig till ett tempel där attacken inleddes. Där kommer Harkyn och hans mentor Kaslo stöta på större faror än de kunnat ana.

Tänk er ett väldigt snyggt Dark Souls med betydligt bättre grafik, vackra mellansekvenser och en svårighetsgrad som är nedtonad ett par nivåer och ni har Lords of the Fallen. Visst låter det bra? Det hade det kunnat vara också om utvecklarna hade fått alla bitarna på plats. Tyvärr har spelet alldeles för många problem för att bli den där utmanare som jag hade hoppats på.Lords-of-The-Fallen-02

Historien som berättas är den uråldriga mellan gott och ont och är precis så fylld av klichéer som man hade kunnat förvänta sig. Det finns inget nyskapande här inte utan det är same old, same old som i många andra berättelser. Och Harkyn är inte en särskilt intressant karaktär utan känns mer som en relativt tråkig person som jag aldrig bryr mig så mycket om.

Spelet påminner mycket om Dark Souls men mer begränsat. Där Dark Souls kunde förvirra en ny spelare då det aldrig varit riktigt tydligt vart man skulle gå talar Lords of the Fallen om för dig hela tiden vart du borde gå och det råder aldrig någon tvekan om vad jag borde göra. Precis som Dark Souls så tappar du all din erfarenhetspoäng om du dör, här så tjänar du lite mer varje gång du dödar någon, sakta men säkert går multipeln upp vilket gör att det alltid blir en balansgång mellan att spara eller fortsätta framåt för att tjäna mer. En intressant tanke. Och när du sparar kommer alla monster tillbaka precis som i Dark Souls.Lords-of-The-Fallen-04

Efter en kort inledning så dyker den första stora bossen upp i spelet. Det är här som jag märker skillnaderna. Dels är det väldigt enkelt att döda honom, det krävdes inte särskilt mycket tankekraft. Han har samma mönster hela tiden och det gäller bara att hålla sig borta från hans attacker så dödar du honom utan problem. Där Dark Souls kändes som en vinst varje gång man lyckades besegra någon och när man äntligen dräpte en boss var det en eufori, är det här mer ett jaha. Men jag tänkte – det blir nog bättre längre fram – första bossen efter 15 minuter, då skall det inte vara svårt.

Sakta men säkert ökar svårighetsgraden även om det aldrig blir Dark Souls-svårt det blir en utmaning men aldrig för stor. Däremot så finns det andra problem. I ett spel som detta, där alla fiender kan döda dig om du är oförsiktig och du hela tiden måste göra avväganden om hur långt du skall fortsätta måste kontrollen var riktigt bra och det är den inte i Lords of the Fallen, snarare tvärtom, den är frustrerande oprecis. När jag dog i Dark Souls visste jag att det var för jag hade klantat mig, det var mitt fel. Här vet jag aldrig det för kontrollen reagerar inte med den precision som krävs. Så en osäkerhet smyger sig in, gjorde jag rätt eller inte?Lords-of-The-Fallen-05

Spelet har en del bra saker, ett robust system med färdigheter som din karaktär lär sig efterhand och underlättar många delar, nästan så att man kan missbruka flera förmågor i spelet. Det är också imponerade över vilka val man kan göra när det gäller strid, sällan känner jag mig låst att göra en viss sak eller använda ett visst vapen baserat på den klass jag valde i början. Men när det verkligen gäller så är spelet inte tillräckligt polerat för att fungera. Det hade kanske varit förlåtande om man fått mycket intressant loot men det känns aldrig som att man får något riktigt unikt eller häftigt. Och baserat på vad jag har läst på internet verkar varje kista innehålla en förutbestämd sak vilket är lite tråkigt. Lords of the Fallen hade kunnat bli bättre om det hade funnits ett loot-system som i Diablo III, då hade det varit ett incitament att spela spelet.

Lords of the Fallen har gott om bra idéer men lyckas inte förverkliga alla dem på ett sätt som gör att jag känner mig nöjd. Det blir svårt att rekommendera detta spel. Det är inget dåligt spel, men i genren finns det spel som är så mycket bättre.

Lords of the Fallen, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-12-27T12:00:42+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 27 december, 2014