Lords of Salem
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Lords of Salem

Rob Zombie byter white trash mot ockultism och låter den ack så bortglömda häxan kliva fram ur skuggorna.

Berättelsen tar sin början när Heidi (Sheri Moon Zombie), en av radioprofilerna i det lilla samhället Salem, tar emot en mystisk trälåda som skickats till henne. När Heidi öppnar lådan visar den sig innehålla en vinylskiva från några som kallar sig för “The Lords”. I tron att det rör sig om något lokalt rockband som vill nå ut med sin musik spelas skivan upp i radion, och med det sätts mörka krafter i rullning. Krafter som kan härledas till en häxpakt från 1600-talet och kommer att förvandla Heidis tillvaro till en hallucinatorisk mardröm med ockulta förtecken.

Lords of Salem bär på många av de karaktärsdrag som brukar förknippas med en typisk B-film: Budgeten är låg, manuset har sina brister, och det förekommer en hel del omotiverad nakenhet. Skådespelarinsatserna är bitvis tveksamma och det är framförallt Sheri Moon Zombie som saknar tillräckligt med talang och emotionellt omfång. Rob Zombie är förmodligen stolt över sin hustru och hennes attraktiva bakdel, då de båda brukar exponeras flitigt i makens filmer, men som aktris klarar hon inte riktigt av att bära upp en huvudroll. Det mesta talar således för att det här borde vara en riktig skräpfilm, men riktigt så enkelt är det inte. Bortom den banala grundpremissen vilar nämligen en omisskännlig känsla av rått och kompromisslöst filmskapande, vilket fångar min uppmärksamhet.

Rob Zombie chockerar inte med grafiskt våld och billiga skrämseleffekter, utan skapar en suggestiv obehagskänsla genom de mardrömslika bilder och mörka tongångar som sakta bygger upp filmen. Fascinationen för 70-talets skräckfilmer kvarstår, men denna gång är han betydligt mer influerad av Stanley Kubricks och Roman Polanskis verk än The Texas Chainsaw Massacre och grindhousefilmer. De surrealistiska inslagen med groteska demoner och ansiktslösa onanerande präster gränsar ibland till det olidligt pretentiösa, men på något vis får han det ändå att fungera.

Efter hans illa mottagna bidrag till Halloween-franchisen är det kanske inte många som sett fram emot en ny film från Rob Zombie, men med Lords of Salem väcks mitt intresse för honom som filmskapare på nytt. Zombie är definitivt en kreatör som kräver fria tyglar för att hans visioner ska realiseras, och här tror jag att han fått det spelrum som behövts. Lords of Salem är långt ifrån perfekt, men efter raden av fantasilösa skräckfilmer som svämmat över marknaden de senaste åren ger den åtminstone en välbehövlig vitamininjektion till en stagnerande genre.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Lords of Salem, reviewed by Alexander Bing on 2013-07-17T12:00:13+00:00 rating 3.0 out of 5

Alexander Bing