Lore

Den australienska regissören Cate Shortland gjorde det inte lätt för sig när hon bestämde sig för att göra Lore. Först var hon tvungen att övertyga om att dialogen skulle vara på tyska. När väl det hindret av passerat handlade det om att regissera via tolk.lore3

Cate Shortland, som är judisk konvertit, har satt tänderna i en berättelse baserad på romanen av den brittiska författaren Rachel Seiffert om nazibarn som tvingas på flykt när Tredje riket faller. De fem barnen, varav ett spädbarn. är redan offer för propaganda och hjärntvätt med en kallhamrad ideologisk mamma och en naziofficer till far. Rikets fall gör att familjen splittras och den äldsta i syskonskaran Lore (Saskia Rosendahl) tvingas ta hand om sina småsyskon. Ensam är det hon som måste ta besluten och helt plötsligt öppnas inte längre några dörrar av en Heilhälsning och ett leende.

När grannarna börjar behandla barnen som paria finns ingen annan utväg än att försöka ta sig till mormor utanför Hamburg. 90 mil genom ett Tyskland i sammanbrott bär det iväg på en mardrömslik resa genom de djupa svarta skogarna ut i ett delvis sönderbombat Tyskland. Barnen kan inte acceptera vad de ser och de yngsta intalar sig att ”vati” strider vid fronten och att snart är slutstriden nära och då kommer allt bli bra igen. Brända hus, döda kroppar och byteshandel är det som bland annat möter dem under resans gång.lore2

På vägen möter de juden Thomas som hjälper barnen. Mötet blir omtumlande för hjärntvättade Lore och hon börjar ompröva allt hon lärt sig. Att hon dessutom har börjat fundera kring sexualitet och känner sig attraherad till Thomas gör att Lore börjar tappa fotfästet. Den världsbild som innan gjort henne så självsäker börjar rasa samman. Att Thomas dessutom inte är en genomgod person gör Lore osäker på varför han egentligen följer med gruppen.

Lore är en krigsfilm med annorlunda perspektiv och jag funderar ifall det krävdes två icke-tyskar för att hantera ämnet. Istället för att följa upptrampade stigar tar Lore sin egen väg på gott och ont. Det mesta förklaras med kroppsspråk, blickar och det impressionistiska fotot. En handhållen kamera ger närhet och även om landskapet inte alltid är vackert får jag känslan av naturlyrik som tyskarna håller högt. Den återhållsamma bitvis karga dialogen kräver att man fyller i luckorna själv, men det gör också att vissa hopp inte alltid upplevs sammanhängande. Tiden flyter och vi vet inte hur länge barngruppen verkligen varit på sin vandring. Ett medvetet grepp antar jag för att ytterligare understryka att de är utan plats i tillvaron.lore1

Resan handlar främst om Lore som börjar på en färd mot någon form av omvändelse. Allt hon lärt sig är ifrågasatt. Det är en resa från att vara barn till att bli vuxen. Lore som en gång såg upp till sin far och mor har gjort en extrem vandring och på vägen har oskulden gått förlorad. Hon måste hantera en skuldbörda som hon ärvt av sin föräldrar. Hennes förakt mot vuxenvärlden är stark. Världen är skev och opålitlig. Syskonen skildras varken goda eller onda. De är barn som hjärntvättats. Frågan som ställs är när är man gammal nog för att ta ett moraliskt ansvar?

Lore, reviewed by Mats Lundberg on 2013-07-26T12:00:00+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 26 juli, 2013