Lost Planet 3
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Lost Planet 3

Jag visste först inte om det var halvkorkat eller halvmodigt att ge sig på tredje delen av en spelserie som man har noll erfarenhet av. Men det spelade visst ingen roll då Lost Planet 3 ska ses som en prequel som utspelar sig långt före det första spelet som bar titeln Lost Planet: Extreme Condition.

lop1

För att få någon hum om vad som väntade mig letade jag på nätet efter trailers, vilket mest fick mig att börja tänka på Dead Space 3. Speciellt då båda spelen är third-person shooters och utspelar sig i snötäckta miljöer. Det stärkte inte mina förhoppningar då Dead Space 3 knappast var ett höjdarspel. Tyvärr blev mina farhågor bekräftade då spelet kändes som ”Dead Space 3,5″ blandat med Aliens och The Thing. De två stora höjdpunkterna i spelet var dels den snöiga miljön samt skildringen av Jim Peytons historia.

lostplanetbild2

Huvudpersonen denna gång är alltså Jim Peyton som är anställd som kolonist på planet E.D.N. III för företaget NEVEC. Hans arbete går ut på att hitta mineraler som ska skicka tillbaka till Jorden. Vad jag har förstått ska företaget NEVEC ha varit de onda i de föregående spelen. I detta spel tycks NEVEC till en början vara goda, men Peyton börjar snart nysta upp mörka hemligheter. För att undersöka planets tillgångar och hemligheter använder sig Peyton av sin rig, vilken är stor robot som är utrustad med en både borr och klo. Det påminner lite grand om det gamla klassiska spelet Red Faction där man stundtals använde en robot. Tyvärr används roboten mest som ett transportmedel och då och då som ett halvsegt vapen som i början är rätt roligt, men blir snabbt tråkig.

lostplanetbild3

Lost Planet 3 var hela tiden tillräcklig intressant och spännande för att sitta ända till slutet och samtidigt bränna bort ett antal timmar av min tid. Faktisk taget var spelet i sin helhet en bättre kopia på Dead Space 3. Men naturligtvis finns det också skönhetsfläckar. Till att börja med så är inte kontrollen den bästa och det händer att man helt plötsligt vänder ryggen till motståndaren utan att veta vad man egentligen gjort. När vi ändå pratar motståndare så är svårighetsgraden rätt ojämn mellan de olika sorter monster man stöter på. Vissa dör efter en kula medan de riktig stora, som liknar muterade krabbor på anabola, tar evigheters evigheter att ta kål på. Kameraarbetet är inte heller det bästa, för i stridens hetta mot dessa krabbor förlorar man ibland överblicken. Det innebär att krabban, trots sin storlek, halvt försvinner när man försöker undvika dess attacker, vilket gör att man aldrig riktigt vet vilket håll krabbans klor kommer anfalla ifrån. Men värst är nog ändå alla dessa quick-time events som dyker upp titt som tätt. Dead Space 3 fick av mig 2,5 i betyg, men detta spel är trots sina brister snäppet bättre så det blir till slut en svag 3:a.

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Lost Planet 3, reviewed by Mathias Linder on 2013-09-03T12:00:52+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 3 september, 2013