Love is Strange

Love is Strange

LOVE IS STRANGEBen och George har varit ihop i över 30 år. Men av olika anledningar, bitvis för att deras land inte tycker att det är en bra idé, har de aldrig gift sig. Så när det väl sker är det en glad dag för dem och deras nära vänner. Problemet är bara att Ben är musiklärare på en katolsk skola och eftersom att den katolska kyrkan förbjuder homosexualitet får Ben sparken. Det leder till att de inte kan behålla sin lägenhet i New York och blir tvungna att flytta in hos släkt och vänner. Vilket sällan, oavsett könsidentitet, sexuell läggning eller ålder, är en bra idé.

Egentligen är premissen för den här filmen tragisk. Att den amerikanska högsta domstolen nyligen gjort den en aning mer orealistisk gör det hela lite bättre men att kärlek mellan två vuxna samtyckande människor ska kunna leda till ett straff, är både skamligt och fruktansvärt. Det tycker även filmens regissör Ira Sachs och gänget bakom den här filmen, de är bara lite mer subtila än vad jag är i sitt uttryck av detta. Istället för att skriva tittaren på näsan väljer istället Sachs att låta berättelsen handla om medmänsklighet och hur våra intentioner, hur välvilliga de än är, kan ställa till det för vår omgivning. Genom att visa upp vilket krångel den religiösa institutionens trångsynthet orsakar.love-is-strange_03

Ben och George spelas med nästan löjlig skicklighet av John Lithgow och Alfred Molina. Egentligen hade jag kunnat se bara de två puttra runt i och kring en lägenhet på lägre Manhattan låta dem småirritera sig på varandra men också pussas på det där gulliga sättet bara par med mer än ett årtionde i bagaget kan göra. När de ligger och myser i undervåningen på en alldeles för liten dubbelsäng vill man bara krypa ner och gosa med dem båda två. Övriga skådespelare gör också ett bra jobb. Marissa Tomei och Darren Burrows spelar övertygande ett slitet men kämpande äkta par vars önskan att hjälpa farbror Ben går ut över deras son Joey. Han är dock inte någon oskyldig lammunge heller. Veteranbarnskådisen Charlie Tahan är utmärkt både på att vara trulig och utåtagerande. Utan att falla i klyschor förmedlar han den irritation och det martyrskap bara en oförstådd tonåring kan uppbåda.

Jag är också förtjust i att Sachs inte gör Ben och Georges homosexualitet till en stor sak i resten av filmen, det är bara en del av dem. Likaså undviker man klyschorna med det yngre snutparet Ted (Cheyenne Jackson) och Roberto (Manny Perez). Men det är inte bara förutfattade meningar kring sexualitet som får sig en känga. Ungdom, ålderdom, tvåsamhet, konstnärer och till och med rollspel inkluderas utan att exploateras.Love is Strange är en långsamt men kärleksfullt berättad film om familj, kärlek och hur livet krånglar till det för även den med vackrast avsikter. Framför allt för fans av stadigt men skickligt skådespel och vackert foto av New York.love-is-strange_04

Extramaterialet består av en kort men bra dokumentär bakom kulisserna med fokus på intervjuer med skådespelare och regissör. Lika lågbudget som filmen och i slutändan inte den mest spännande filmskapardokumentären jag sett, men ändå långt över snittet. Kommentarspåret med de två huvudrollsinnehavarna och regissören blir lite pladdrigt. Fast å andra sidan är både Molina och Lithgow underbara att lyssna på, lite oavsett vad de pratar om. Det finns också med en intervju från en av de filmfestivaler filmen visats på med Lithgow, Molina och Cheyenne Jackson samt Sachs. Den är kort men hade kunnat redigeras lite tightare.

Love is Strange, reviewed by Anton Bjurvald on 2015-08-26T07:00:11+00:00 rating 4.0 out of 5
Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.
Publicerad den 26 augusti, 2015