Love Me Tender

Elvis sjunger, spelar gitarr och dansar sådär som han alltid gör, fast med en cowboyhatt i någon slags western där han inte ens får spela huvudrollen.

Love Me Tender 06

Jag hade aldrig sett en film med Elvis Presley och även om jag aldrig varit något större fan av hans musik kändes det lite allmänbildande att ändå se något av det han uträttade på vita duken. Förväntningarna var ganska låga och jag blev varken besviken eller positivt överraskad. Love Me Tender är egentligen bara en ursäkt att låta honom uppträda med några låtar och sedan har man vävt en sömnig historia kring det. En förlorad son återvänder hem efter inbördeskriget och har fått med sig lite pengar från ett rån. Väl hemma visar det sig att lillebror gift sig med kvinnan han älskar och snart dyker även lagens långa arm upp. Lillebror spelas av Elvis.

Love Me Tender 02

Från början är det åtminstone uthärdligt när några bröder söker sig hemåt efter krigsslutet. Även om det är svårt att skilja dem åt är det lite trivsamt att följa med och när de rusar upp mot gården där en förvånad mamma väntar, blir det nästan lite hjärtevärmande. Sedan börjar man trampa runt hemma på gården och känslor från förr rörs upp. En historia om hur en kvinna valt att gifta sig med sin kärleks yngre bror i tron att han var död borde ju gå att göra intressant. Här är tyvärr alla karaktärer antingen för präktiga eller för korkade för att det ska kunna ta spinn. Å andra sidan är det inte där fokus ligger, utan så länge Elvis får riva av några av sina härligt anakronistiska låtar borde väl de flesta vara nöjda, men kontrasten mellan de idag ganska fnissiga sångnumren och den i övrigt gravallvarliga melodramen blir lite för stor. Men det är långt ifrån det största problemet.

Love Me Tender 05

Under andra halvan när spänningen ska skruvas upp blir det totalstopp. Hela intrigen går ut på att män rider till olika platser och ibland försöker hinna före någon. Ibland grälar de lite på varandra eller viftar med en revolver och det är fruktansvärt trist att titta på. Sedan slutar det med att Elvis sjunger ledmotivet ännu en gång. Är man ett stort fan kanske det inte känns lika meningslöst som det gjorde för mig. Richard Egan som spelar huvudrollen är dessutom i samma tragiska liga som Burt Lancaster, Charlton Heston eller John Wayne, det vill säga talanglösa karlakarlar som mest verkar fått en karriär tack vare att de har ett stort ansikte med en otäck tandrad som lyser i mörkret. Stackars Elvis är inte mycket till skådespelare heller, men han är i alla fall ursäktad då hans kvaliteter ligger inom andra områden.

Love Me Tender 04

Jag skulle inte rekommendera Love Me Tender till någon annan än till riktigt dedikerade fans av The King. Den är tråkig, passé och pinsam om man bortser från titelspåret som förmodligen aldrig kommer att dö. Risken finns dock att du hinner bli kräkless på det, då melodin vävs in i varenda liten musiksnutt. Som utgåva betraktat finns det inte så mycket att anmärka på egentligen, bildkvaliteten är stabil utan att för den skull imponera och man får även sin beskärda del extramaterial. Ur filmhistorisk synpunkt är det inte helt omöjligt att jag provsmakar lite på kommentarspåret någon gång i framtiden.

Love Me Tender, reviewed by Erik Nyström on 2013-11-21T07:00:27+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 21 november, 2013