Lovligt byte

Janet Evanovich har skrivit en bästsäljande bokserie med karaktären Stephanie Plum i huvudrollen som prisjägare. Hon spelas här av Katherine Heigl som – enligt omslaget till denna filmatisering av första boken – är i komisk högform och alltid på jakt efter riktiga bad guys. Bevare oss väl för när hon till slut hamnar i en komisk svacka.

Stephanie Plum bor i Trenton, New Jersey och har vare sig pengar eller arbete, efter att ha fått foten som försäljare av underkläder. Bilen blir bortbogserad och föräldrarna låter henne veta att det är ett jobb hon behöver. Hon gillar inte sin kusin Vinnie, men tvingas ändå kontakta honom för att tigga till sig ett jobb som prisjägare på försök vid hans lilla borgensfirma. Det börjar inget vidare för Stephanie och hon får ta hjälp av Ranger (Daniel Sunjata, Rescue Me) som lär henne grunderna, med övningar på skjutbanan och annat som ingår i jobbet. När hon får uppdraget att haffa en efterlyst och mordmisstänkt före detta polis som dessutom är hennes före detta ungdomskärlek uppstår komplikationer, då han visar sig bli svårare att fånga in än hon kunde föreställa sig. Och är denne Joe Morelli (Jason O’Mara, Terra Nova) verkligen skyldig? Han behandlade henne illa, lämnade henne med hjärtesorg och nu är det payback time.

Actionkomedi var min absoluta favoritgenre när jag var liten och det var den beteckningen man primärt letade efter på baksidan av VHS-kassetterna när man klättrade på hyllorna. Möjligen kunde man även sträcka sig till att godta ordet ”romantisk” i beskrivningen av filmen. Stod det action eller komedi någonstans så visste man vad man fick för pengarna, men det vet man inte längre. Branschen var mycket ärligare förr i tiden. Att man döpt den svenska titeln till Lovligt byte (originaltitel One for the Money) får nog en del att tro att det är den gamla Mel Gibson/Goldie Hawn-rullen (originaltitel Bird on a Wire) från 1990 som släppts på Blu-ray, men så är inte fallet. Lovligt Byte är lika mycket Lovligt byte som Cristiano Ronaldo är ödmjuk och den riktige Ronaldo, om någon förstår vad jag menar, utan att kalla den gamla filmen för något mästerverk, eller Cristiano för en slöfock. Denna film är inget annat än en skymf mot alla fartfyllda actionkomedier som man gillade från åttio- och nittiotalet och visar sig vara en plåga att ta sig igenom.

Lovligt byte är en humorbefriad skräpfilm utan fart, spänning eller minsta antydan till substans. Storyn är egentligen sekundär i sådana här filmer, man kan rädda det mesta genom att dölja bristerna bakom en underhållande yta, men här har ingen ens ansträngt sig. Man har dock försökt placera in komedinslag i form av ett par prosituerade och en gammal tant med revolver, men ingenting fungerar. Filmen bara pågår – de pladdrar, det börjar regna och med den stackars Stephanie händer ingenting, bara trötta saker som att hon hamnar i nöd när hon är naken i duschen. Det är oförståeligt att man inte öser på med mer action åtminstone, jag har i alla fall de dånande studentflaken utanför mitt fönster att tacka för att jag missar en del av den hemska dialogen då och då. Manuset verkar vara skrivet av en elvaåring som överdoserat lugnande tabletter. Storyn är så tunn och overkligt seg att det känns orättvist mot andra filmer med liknande upplägg att denna hamnar i samma kategori. Varför man överhuvudtaget har bemödat sig att göra en så här charmlös och actionfattig idiotfilm, är en fråga ingen vettig människa orkar ställa sig när den äntligen når sitt slut.

Katherine Heigl har varit bättre och charmigare förr. Det där uttalandet har jag egentligen inget belägg för, men något annat scenario är helt otänkbart. Dock är det faktiskt så att, i kontrast till övriga skådespelare i denna film, framstår hon faktiskt som en utomjordisk begåvning och frälsare för yrket som sådant, då hajar ni hur illa det är. Med New Year’s Eve obehagligt färsk i minnet, kan jag just nu lugnt fortsätta anta att Katherine Heigls namn borgar för en bedrövlig film, men är det egentligen hennes fel? Jag vet inte, men det finns annat att reta sig på också, till exempel vad som skrivs på baksidan av omslaget. ”Fartfylld”? Onekligen en direkt lögn, då människan som skrivit detta kan inte ha sett Lovligt byte. Annars skulle jag inte vilja se en film som samma person anser vara långdragen, vad skulle det kunna vara – en stillbild? Att den arton år gamla boken som filmen bygger på tydligen är ”en bästsäljare” säger mig ingenting, mer än just det. Dessvärre verkar det finnas massor av uppföljare till boken, hoppas bara inte fler filmer  ligger i tankarna hos någon filmhatande producent. Det kan trots uselheten hos denna föreligga en risk för det, beroende på hur man väljer att tolka ett förtäckt hot på omslagets baksida.

Julie Anne Robinson har tidigare regisserat mängder av framgångsrika TV-serier, bland annat Weeds och Grey’s Anatomy. Eftersom jag har så ont i käkarna efter allt gäspande under Lovligt byte och jag håller henne som ytterst ansvarig så skriver jag upp hennes namn i min lilla kolsvarta bok med namn över svartlistade personer inom filmbranschen. Kanske onödigt eftersom hennes chanser att få regissera ytterligare filmer borde vara obefintliga efter denna djupdykande kalkon som landar med världens största magplask.

Rating: 1.0/5 (2 votes cast)
Lovligt byte, reviewed by Hans Råman on 2012-06-11T07:00:17+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 11 juni, 2012