Luck – The Complete First Season

Det var såklart för bra för att vara sant. Manusförfattaren David Milch, mannen bakom kultförklarade Deadwood, och regissören och producenten Michael Mann, med både tv-framgångar i form av Miami Vice och med filmer som Heat och The Insider i bagaget, hade slagit sina påsar ihop för att skapa en tv-serie som utspelar sig på och kring kapplöpningsbanan. Framgångar med hästar, både som spelare, tränare och ägare är beroende på extremt många faktorer, det handlar om stamtavlor, spårlottningar, anorektiska jockeys, skuggspel och inte minst en stor skopa ”tur”. Tyvärr så kan man inte säga att Luck präglades av tur, och den första säsongen blev även den sista.

Luck 01

Luck, bara att döpa en serie till Luck verkar så här i efterhand ha varit som att be om det motsatta. Trots ett tidigt besked från HBO om att en andra säsong var beställd, så lades serien ned strax efter andra säsongens första avsnitt var inspelat. Det som tillslut blev en ohållbar situation var hästarnas säkerhet. För trots att både David Milch och Michael Mann och även HBO intygar att man gjorde allt i sin makt för att ta hand om hästarna på bästa sätt, så dog tre hästar under inspelningarna. Det finns just nu en stämningsansökan mot bland annat HBO och det ansvariga produktionsbolaget Stewart Productions gällande misskötsel av hästarna. Jag kommer inte ta ställning för eller emot någon i denna fråga, det enda jag kan garantera och konstatera, är att Luck är skriven av någon som älskar hästar! Hela serien genomsyras av kärlek till hästar, det kan ingen ta miste på. Att det omkom hästar under och kring inspelningarna är tragiskt. Om det berodde på slarv, misskötsel eller sjuka hästar får domstolen avgöra, men precis som jag, tyckte även HBO, Michael Mann och David Milch att det var oacceptabelt. Det är därför en potentiell långkörare slutade vid nio avsnitt, och en säsong.

Luck är en helt fantastiskt välskriven serie, det gäller allt från karaktärer som känns i allra högsta grad levande, till de olika historierna som löper parallellt med varandra, samtidigt som de hålls ihop av deras minsta gemensamma nämnare – hästar. Detta gör att jag utan problem kan hålla reda på alla karaktärer, inte en enda gång funderar jag på vem han eller hon är eller vart de hör hemma. Luck är smart skriven, mycket välspelad och utsökt presenterad. Samarbetet mellan Milch och Mann var i inledningen inte helt friktionsfritt och rollfördelningen dem i mellan förtydligades efter pilotavsnittet som Mann regisserade. Milch ägde frågan om skrivandet och Mann ägde frågan om hur det hela skulle presenteras, det gällde allt från klippning, rollbesättning, regissörer och musik. En kombination som gav ett imponerande resultat och gjorde galoppbanan, dess strukturer och invånare, inte minst hästarna, levande, om än för en kort stund.Ace Bernstein (Dustin Hoffman) är en yrkeskriminell i absoluta toppskiktet, en maffiatyp som har stora tillgångar i form av både pengar och företag. Vid sin sida har han Gus Demitriou (Dennis Farina), som chaufför, livvakt och ständiga följeslagare. Ace har precis kommit ut från ett treårigt fängelsestraff. Under tiden i fängelse, har han med Gus som förkläde köpt sig ett treårigt irländskt fullblod för 2 miljoner dollar som han satt i träning hos Turo Escalante (John Ortiz), topptränare på den galoppbana som han i förlängningen skall försöka överta. Övertagandet skall ske med hjälp av några av Aces gamla partners.

På stallbacken och banan hittar vi bland andra Walter Smith (Nick Nolte), ärrad tränare och hästägare som lyckats få fram en ovanligt lovande unghäst på sin ålders höst. Vi hittar unga jockeys som jagar både uppsittningar och hektogram i stenhård konkurrens med mer rutinerade jockeys. I rollen som jockeyagent hittar vi lite otippat Richard Kind, kanske mest känd som Paul i Spin City. Det är inte så tätt mellan kvinnorna i serien men i rollen som veterinären Jo ser vi mycket kompetente Jill Hennesy, känd bland annat från Law and Order. Irländskbördige Kerry Condon var för mig ett nytt ansikte, hon gör en bra insats som den kvinnliga Jockeyn Rosie.

Marcus, Lonnie, Renzo och Jerry, är heltidsgamblers och stammisar på galoppbanan. Det är en udda kvartett, där rullstolsbundne Marcus svär och skäller på allt och alla och ser alltid glaset som halvfullt, allra mest frustreras han av Jerrys långa sittningar vid pokerbordet. Jerry spelas av underskattade Jason Gedrick (Iron Eagle). Jag gillar verkligen att hänga med gänget, som bor vägg i vägg med varandra på ett enklare lägenhetsmotell, och trots att jag inte hänger med i alla speltekniska uttryck, blir man snabbt engagerade i dem, de känns som ”riktiga människor”.

Förutom Nick Nolte, som levererar en grymt tung insats, helt klart i klass med hans insats i Warrior från 2011, så imponeras jag av Garys Stevens. Stevens är proffsjockey och expertkommentator, hans tidigare skådespelarerfarenheter är begränsade till en roll i Seabiscuit. Trots detta spelar han på otroligt övertygande sätt, en före detta stjärnkusk på dekis som försöker återuppliva sin karriär. Det är även roligt att se gamla Michael Mann bekantingen Dennis Farinas (Manhunter, Crime Story) samspel med Dustin Hoffman, ett partnerskap som jag gärna hade sett mer av. Även ovan nämnda Jason Gedrick borde vara aktuell för större utmaningar framöver.

Det var hästarna som både höll ihop serien berättarmässigt och som stod för de mesta av de välbehövliga tempohöjande actionsekvenserna och upptakten till dem, i form av loppen. Varje avsnitt innehåller ett till två lopp som inleds med intensiva närbilder på hästar och ryttare i startboxen, ett moment som gestaltas på samma sätt genom hela serien. Upplevelsen förstärks ytterligare av ljudet från de frustande hästarna som otåligt väntar på att grindarna skall slås upp. När det karaktäristiska metalliska ljudet från grindarna klingar är loppet igång och adrenalinet börjar pumpa. På grund av hästarnas bärande roll i serien, så var det inte aktuellt att byta ut inspelade scener mot arkivbilder och även om det hade varit en möjlighet, så hade nog serien redan lidit av för mycket negativ publicitet för att det skulle vara värt mödan att göra den kompromissen för att fortsätta inspelningarna av en serie som hade relativt låga tittarsiffror. Även om den ackumulativa siffran per avsnitt var ganska hög (4,8 miljoner), så sågs varje avsnitt i genomsnitt av 500.000 tittare på premiärkvällen. Att jämföra med Game of Thrones, som under sin första säsong hade ett snitt på 8.3 miljoner totalt per avsnitt och någonstans mellan 2.2 och 3 miljoner tittare per första visning.

Luck är en low-paced serie, som tar sig tid att bygga upp både karaktärerna och storyn. När en solid grund var lagd, avbröts bygget tvärt, och alla fick gå hem, utan att ens veta vad det var som skulle byggas. Men med tanke på vilka som var byggledare, och med en drös kompetenta medarbetare, så fanns storslagna visioner. En framtida långkörare i klass med Sopranos, är en kittlande tanke. På pappret lät Mann/Milch-samarbetet som en våt dröm. Men faktum är att både Milch och Mann har tv-serier som blivit prematurt avslutade. Både Milchs Deadwood och John from Cincinatti var HBO-serier som blev nedlagda, Michael Manns Crime Story överlevde bara två säsonger, medan Robbery Homicide Division fick packa ihop efter en säsong, trots att ingen kan klaga på seriernas uppenbara kvaliteter.

Nu blev det alltså ingen fortsättning på Luck och det kan kanske kännas lite trist att börja engagera sig i en serie som endast har nio avsnitt. Men jag tycker att den håller så pass hög kvalitet, att jag trots detta vill rekommendera den då det är ganska sällan man träffar på en serie eller film, som verkligen är sprungen ur ett genuint intresse för ämnet som gestaltas. Något som i alla fall spiller över på mig, som tidigare varit total ointresserad av galoppsporten. Att det sedan finns ett kriminellt sidospår med Hoffman i huvudrollen gör ju inte det hela mindre intressant. Bild och ljud på en sådan här fräsch serie är såklart helt lysande.

YouTube Preview Image

Luck - The Complete First Season, reviewed by Erik Larsson on 2013-03-03T07:00:34+00:00 rating 4.0 out of 5

Erik Larsson