Lucy
Rating: 2.3/5 (3 votes cast)

Lucy

LUCY, Scarlett Johansson, 2014. ph: Jessica Forde/©Universal Pictures/courtesy Everett CollectionDet fanns en tid, för tjugo år sedan, när en ny film av Luc Besson hade gjort att jag stått i kö för att komma först in på biografen. Men efter Léon: The Professional har hans karriär gått starkt neråt och först var det ens tveksam om jag ville se hans nya film, Lucy.

Lucy är en ung kvinna som pluggar i Taiwan. En dag så ber hennes vän henne att lämna en portfölj på ett hotell. När vännen blir skjuten och Lucy ivägsläpad till den koreanske maffiabossen Mr. Jang inser hon att hon är ute på djupt vatten. Jang opererar in en påse med droger i hennes mage med instruktioner att ta sig till Europa där de skall ta bort den. Men efter en misshandel så spricker påsen och drogen tar sig ut i hennes blodomlopp. Överdosen ger en oväntad effekt, Lucys hjärnkapacitet ökar och ger hennes överlägsen intelligens och ny krafter. Med hjälp av dessa beger hon sig till Paris för att stoppa de andra kurirerna och försöka förstå vad som händer med henne.

Lucy tar den gamla myten om att vi bara använder 10 % av hjärnan och försöker göra en solid science fiction action-film (puh!) av det hela. Fungerar sådär. Kanske mest beroende på att Bessons film aldrig blir särskilt intressant eller spännande. Jag känner aldrig något för Lucy och vem hon är, finns inga scener som tar andan ur mig och själva historien känns mest banal. Allt detta kanske hade gått vägen om filmen hade varit någon kvinnlig variant på Taken med en massa dumaction men inte ens det lyckas Besson få till. Jag skall ge honom att Lucy är ytterligare en stark kvinnlig karaktär som kan skapat och att Scarlett Johansson bär upp filmen mycket väl. Det är det som räddar filmen för mig, Lucy är hård, tuff och stark. Hon är också en person som går fram som en ångvält och inte är rädd för något, därför är Johansson perfekt för rollen. Lucy-Movie-03Men resten av filmen är för mycket dumheter för att jag skall orka med filmen. Besson kastar logik ut genom fönstret och nöjer sig med att göra saker för att de ser häftiga ut och sådant har jag svårt för, väldigt svårt. Hur kan skurkarna stå på en parkering och ta fram vapen samtidigt som polisen anländer, ignorerar dem och springer in i huset? Besson-logik. Han är inte den actionregissören han en gång var, det är inte samma stabila lugna handlag på scenerna. Det känns märkligt att se denna film och tänka att detta är man som gav oss Léon och Nikita. Dock lyckas han återigen träffa rätt med skurken, Choi Min-sik fungerar utmärkt som bad guy i filmen och de scener han har med Johansson är filmens bästa. Med tanke på vad Besson har för idéer om vad en person som använder 100 % av sin hjärnkapacitet kan göra känns det märkligt att han inte la ännu mer krut här. Det känns som att Lucy nyfunna krafter fungerar precis tillräckligt för att ta filmen framåt hela tiden och att saker och ting är hela tiden begränsade till filmens handling och det stör mig. Om hon kan göra en sak i en viss scen varför utnyttjar hon inte det i en annan? Kan hon få alla poliser att somna eller skurkar att flyta upp till taket varför använder hon inte de krafterna senare i filmen?LucyJa jag vet, Lucy är inte den typ av film där jag skall tänka och ställa en massa frågor. Besson vill att jag lutar mig tillbaka i soffan, tar och stoppar ner handen bland popcornen och slappnar av lite. Hade han haft lite mer kontroll över sin film och den hade känts mer stabil kanske jag hade gjort det. Nu sitter jag mest och stör mig på alla dumheter han håller på med.

Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
Lucy, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-03-03T08:00:27+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 3 mars, 2015