Lycka till och ta hand om varandra

Lycka till och ta hand om varandra

Ett möte mellan två helt olika personer. Ett sjukhusbesök för de samman och de blir oskiljaktiga. De blir bästa vänner, som Bonnie and Clyde.

Alvar är en äldre man som till vardags har ett litet projekt i sitt garage. Efter att hans fru gått bort så har han byggt upp venedig i miniatyr. Planen är att fruns träfigurer ska få bosätta sig där. Anledningen till bygget är ett minne, som inte är ett minne, men en tanke och en planering Alvar och hans fru hade. En dag på hälsocentralen träffar Alvar tonårstjejen Miriam. Hon är också ensam, lika som Alvar. De börjar umgås och Miriam hjälper Alvar att få ut dessa träfigurer i verkliga livet. Det var nämligen fruns önskan. Samtidigt döljer Alvar en allvarlig hemlighet. Han är sjuk.

Filmen börjar med förtexterna mot svart bakgrund. Inget som uppskattas hos mig. Det hade varit med okej om det hade visats någonting ur handlingen, men mot en svart bakgrund och halvtaskig musik så, nej. När väl filmen börjar går allt relativt snabbt. De träffas och rätt vad det är är de bästa kompisar. Där hade jag gärna sett fler mellanscener som visar hur deras relation byggs upp. Det hade varit intressant att veta varför Miriam letar rätt på Alvar på nätet och kommer hem till honom. Är hon knäpp i skallen på något vis? Det vet vi inte. Vad vi vet är att hon bara får för sig att söka upp en äldre man på någon adress-sajt och sedan smyga sig in i hans hem för att komma på honom när han leker med träfigurer. Lite creepy kan jag tycka.

Claudia Neij gör här sin skådespelardebut som Miriam, och det märks att hon inte är van skådespelare. Det är bitvis stelt och det saknas inlevelse i de flesta scener. Men det finns helt klart möjlighet till utveckling. Sedan har vi Bengt C.W. Carlsson som Alvar. Bengt blev guldbaggenominerad för den här rollen tidigare i år, något jag hade svårt att faktiskt förstå. Efter att ha ”zappat” igenom filmen en extra gång så känner jag att han faktiskt var värd nomineringen. Hans porträtt av den ensamme mannen gör stora intryck och jag känner med honom. Han kämpar mot sjukdomen och trotsar sin svägerska, som vill ställa ut träfigurerna och sälja dem, och istället gör som hans fru en gång gjorde. Ställde de i naturen där de hör hemma.

Lycka till och ta hand om varandra är en varm komedi med en grundstory som vi sett så många gånger förr, men som i det här fallet fungerar helt okej. Det gäller att sticka ut med en annorlunda historia och det tycker jag den lyckas med, till viss del. Tyvärr räcker inte manuset till och mycket känns onödigt och meningslöst. Dialogen känns ofta seg och långtråkig. Lite mer tempo i kommunikationen hade inte skadat. Filmen sticker ut från övriga filmer i genren ”gammal möter ung”, men den känns rätt krystad på grund av alla dessa frågetecken den lämnar efter sig. Det är, trots detta, en rätt charmig film som troligtvis kommer att växa ju fler gånger den ses.

Lycka till och ta hand om varandra, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-01-20T07:00:29+00:00 rating 1.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 20 januari, 2014