Machine Gun Preacher
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)

Machine Gun Preacher

”Based on a true story” är inget kvalitetsmått. Jag brukar alltid dra öronen åt mig när de orden står på omslaget till en film. Inte för att verkligheten behöver vara sämre än dikten, men ibland blir den verklighet som ligger till grund för filmen lite väl tillrättalagd. Machine Gun Preacher bygger på en verklig historia och huvudrollen finns alltså på riktigt. Sam Childers liv ligger till grund för filmen.

Denna bild illustrerar filmens titel.

Sam Childers är en buse. Det har han nästan alltid varit. Han har precis kommit ut ur fängelset. På hemmaplan har flickvännen gått och frälst sig. Rena larvet tycker Childers som fortsätter sin bana som våldsbenägen och drogande smågangster. En dag utsätts han för en nära döden upplevelse. Inte som så att han själv håller på att dö, men han tar nästan död på en annan smågangster i ett knivslagsmål. Detta får till följd att Childers följer med till kyrkan och själv blir frälst. Livet som hederlig medborgare tar vid och rullar sakta och inte alltid så ekonomiskt säkert vidare. Vid en gästpredikan får Childers, som nu driver eget byggföretag relativt framgångsrikt, upp ögonen för att göra en hjälpinsats i södra Sudan. Väl i Sudan inser han hur illa ställt det är i landet och hans nya mission blir att försöka göra skillnad i Sudan.

Vapnen är ständigt närvarande.

Jag hade aldrig hört talas om Sam Childers innan jag såg denna film. Sydsudan och det som händer där har media lyckats förmedla via nyheterna och nationen Sydsudans bildande för ett halvår sedan noterades givetvis . Att de har det knapert i Afrika är liksom ingen nyhet. Sam Childers noterade detta via kyrkan. Förmodligen är det den väg som information sprids i det stora landet i väster. Childers åkte till Afrika som byggnadsarbetare, men hans mission gick från att bygga byggnader, till att anlägga kyrka och rädda barn till att till slut ta till vapen.

Flickvännen kommer i andra hand.

Jag blev både lite besviken och även lite positivt överraskad. Det som gör mig besviken är att det saknas dynamik i filmen och relationen mellan Childers och hans amerikanska familj känns inte klockren, men jag tackar ändå för att man inte gjort det mer tårdrypande sentimentalt. Det som överraskar mig positivt är att filmen faktiskt håller mig intresserad hela tiden.

Utgåvan är helt utan extramaterial. Visst hade man väl kunnat kosta på sig en dokumentär om Sam Childers och Sydsudan?

Machine Gun Preacher är en film som är sebar, men ingen riktig måste-film. Afrika är väldigt stort och det är bra med filmer som belyser kontinenten. Konflikten i Sydsudan är förmodligen betydligt blodigare än vad denna film förmedlar.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Machine Gun Preacher, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-05-11T07:00:55+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 11 maj, 2012