Madagaskar 3 3D

Madagaskar 3 i 3D var filmen som fick inviga min nya TV. Filmen har redan recenserats av Pär och jag kan inte annat än stämma in i hans bedömning av filmen. I den här recensionen kommer fokus ligga på bild och självklart 3D-upplevelsen.

Manusförfattaren Noah Baumbach, som jag för första gången stötte på i The Squid and the Whale, tillsammans med regissören Eric Darnell levererar en hjärtevärmande berättelse med kvartetten vi sett i de föregående två filmerna. På de engelska ljudspåret har det fyllts på med kända namn som gör rösterna; Bryan Cranston (Vitaly), Jessica Chastain (Gia), Martin Short (Stefano) och inte minst Frances McDormand (Captain Chantel DuBois). Det engelska 7.1-ljudspåret är väl definierat med mycket bra balans och ackompanjerar bilden på ett väldigt bra sätt. Utan tvekan referenskvalitet.

Redan i inledningen av filmen när vi ser de afrikanska savannerna och vi får uppleva Alex drömsekvens blir jag fruktansvärt imponerad av 3Dn. Tidigare har jag endast sett G-Force 3D på bio och blev inte direkt såld på konceptet. Nu när karaktärernas ansikten med hårstrån, morrhår och allt sveper förbi mitt ute i mitt vardagsrum måste jag omvärdera allt jag tyckt, trott och tänkt om 3D. Att bildkvalitén är fenomenal räknar jag kallt med eftersom det är animerat. Tankemässigt borde vara så svårt att räkna rätt med en dator för att få 3D-effekten, men djupkänsla och perspektiv i kombination med linsval och bländare gör att man måste ha koll på processen.

När scen efter scen med fantastiskt bra och genomtänkt användande av 3D-funktionen bländar mig erkänner jag mig besegrad för möjligheterna med tekniken. Biljakten i Monte Carlo och Matrix-shootouten är enastående med övertygande djup och avståndskänsla. Även detaljrikedomen är mycket bra i kombination med 3D och syns speciellt väl på Alex praktfulla man. Även sömmar på kapten DuBois uniform går att skåda och då är det extremt detaljpilleri animatörerna på DreamWorks har sysslat med.

Det finns ingen avsaknad av 3D-effekter och du är kanske tror precis som jag gjorde förr att de är där bara för 3Dns skull och inget annat. Nej, det används även smart och genomtänkt för att driva hem poänger i berättandet och för att skapa en tredimensionell värld som vår vänner befolkar. Att 3Dn bländar hoppas jag du förstått vid det här laget men även färgerna är fantastiska. Har du utrustningen som krävs rekommenderar jag å det varmaste att köpa Madagaskar 3 för 3Dn!

Madagaskar 3 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-01-06T12:00:23+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 6 januari, 2013