Madden NFL 15

Madden NFL 15

madden-nfl-15-02Finns det något som inom spelvärlden som är ett säkert kort är det att EA Sports kommer att släppa nya utgåvor av sina spel varje år. Oftast gör man en mindre justering, uppdaterar spelarlistan och släpper till nypris. Är det värt att köpa årets version av Madden NFL?

Jag skall erkänna att jag de sista åren har svängt vad det gäller EA och deras sportspel. En gång i tiden gav man dem slentrianmässigt höga betyg för att de lyckades representera sporten väl men nu vill jag faktiskt att spelen skall ge mig något mer för att få det extra betygssteget. Det räcker inte längre med att släppa en solid produkt, jag förväntar mig något mer ifrån ett av världens största spelföretag. Det kanske också har att göra med att jag börjat tröttna på betygsinflationen som råder i spelindustrin.

Men nog gnällt om det nu. Förra årets spel var inte någon höjdarprodukt och första spelet till PS4 lämnade en hel del att önska. Men EA har spenderat senaste året med att göra finjusteringar och släppt en produkt som för första gången på bra länge känns som något mer än en uppdatering av vilka spelare som spelar för vilket lag. Det är de små saker som gör det. Nytt för i år är att du kan se saker och ting ifrån försvarets perspektiv och det gör faktiskt skillnad. Plötsligt känns allting lite mer realistiskt och att spela defensive end är något helt annat i denna version av Madden än tidigare. Man har också gjort ett allvarligt försök att göra spelet mer lättillgängligt för en större publik.madden-nfl-15-03

Du kan i årets version lära dig om de olika formationerna och öva dig på att känna igen dem och utnyttja dem. Ett bra sätt för nya spelare att komma in i spelet. Madden NFL 15 samlar även data ifrån alla matcher som spelas och ger dig förslag baserat på vad andra spelare har spelat i samma situationer. Det gör att man som mer casual spelare aldrig behöver ge sig in i de komplicerade menyerna utan spelet flyter på snabbt och enkelt. Annars är sig mycket likt. Samma spelmotor som funnits ett par år är tillbaka och flyter på bra. Tacklingar och rörelser känns realistiska och du har inte längre spel som är säkra utan allting kan hända under en match.

I övrigt finns allting som du kan förvänta dig ifrån Madden här. Onlinespel, Connected Franchises, Ultimate Team och allting annat som hör till. EA satsar hårt på online som vanligt och spelet vill hela tiden att du skall koppla upp dig och spela mot andra. Jag som gillar att leka runt med sliders och försöka skapa en så realistisk match som möjligt och inte är så intresserad av att spela mot andra på nätet tycker det blir lite tjatigt efter ett tag. Och UT är aldrig lika roligt som i FIFA då antalet lag som finns bara är 32 stycken. Och tyvärr så verkar EA vilja att man skall spendera riktiga pengar eller grinda tills man tröttnar. Tråkigt då UT annars kan vara det roligaste spelläget.

För mig är Madden NFL 15 en given trea i betyg. Ett bra och solitt spel rakt igenom som inte bjuder på några överraskningar, varken positivt eller negativt. Om du gillar amerikansk fotboll och äger en PS4 är detta det givna valet i höst.

Madden NFL 15, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-10-14T07:00:18+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 14 oktober, 2014