Magic in the Moonlight

Magic in the Moonlight

magic 03

Colin Firth spelar en magiker som blir ombedd att avslöja hur det påstådda mediet Sophie (spelad av Emma Stone) genomför sina konster och lurar omgivningen att hon kan kommunicera med de döda. När Sophie visar sig veta saker om honom som hon rimligen ej kan känna till börjar han tvivla på sin övertygelse och känner sig dessutom allt mer dragen till henne.

Jag började motionera för ungefär ett år sedan. En ganska rolig grej. Knepet för att inte tröttna var för mig att ändra motionsform regelbundet. Under våren började jag så till slut att jogga. Det tog emot. Men efter en vecka kändes det inte omöjligt att jag faktiskt skulle klara av att springa den där berömda milen någon gång i framtiden. Faktum är att det på många sätt känts mindre möjligt att jag någonsin skulle orka ta mig igenom Magic in the Moonlight. Tre gånger under en månads tid försökte jag utan att kunna hålla mig vaken. Fjärde gången, hög på mina egna delikata pannkakor, lyckades jag.

magic 02

Egentligen är Magic in the Moonlight inte mycket sämre än många av Woody Allens övriga filmer. Den är bara totalt anonym. Med undantag för när jag slutligen lyckades avsluta filmen vid fjärde försöket var jag tvungen att se om den från början vid varje tillfälle eftersom den inte lämnat ett enda avtryck hos mig. När det nu gått några dagar sedan jag såg den färdigt minns jag någon fin scen där Hamish Linklater uppvaktar Emma Stone med ukulele och sång och en scen mot slutet av filmen där Colin Firth har några romantiska grubblerier. Det är allt.

magic 01

Allen verkar ha stressat fram filmen. Många scener är filmade i en enda tagning och flera gånger känns det som att skådespelarna stått precis utanför bild och inväntat ”Action!” för att kunna gå in i bild och rabbla sina repliker utan känsla och vetskap om scenens kontext. Några av de äldsta skådespelarna lyckas i biroller skapa någon form av genuinitet och lust, men annars är det trögt. Det gör inte saken bättre att Magic in the Moonlight med Allen-mått mätt är väldigt lång med sina 97 minuter.

Det bästa jag kan säga om Magic in the Moonlight är att det är en film som varar länge och är dryg; det finns mycket kvar av den efter första användningen. Betänk dock att detta är positiva egenskaper när man talar om diskmedel och inte nödvändigtvis film.

Magic in the Moonlight, reviewed by Mattias Berg on 2015-08-19T08:00:51+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 19 augusti, 2015