Maktens män
Rating: 3.3/5 (4 votes cast)

Maktens män

The Ides of March eller Maktens män som den svenska titeln lyder följer dramatiken bakom premiärvalet för demokraterna.

Den unga politiska konsulten Stephen Myers (Ryan Gosling) jobbar som vice kampanjstrateg för guvernören Mike Morris (George Clooney) som är en av de nominerade för demokraterna. Myers jobbar inte enbart i kampanjen för att göra karriär utan tror verkligen på Morris budskap fyllt med framtidstro och optimism. Morris talar om förnyelsebar energi, teknikframsteg och att bryta oljeberoendet. Han är krigsveteran, krigsmotståndare och dessutom har han integritet. Den perfekta kandidaten helt enkelt.

När primärvalskampanjen kommer till delstaten Ohio börjar saker och ting hända som kan påverka valets utgång. Morris motståndare i demokraterna är senatorn Ted Pullman och båda är medvetna om att den som vinner Ohio också vinner valet. Pullmans kampanjstrateg Tom Duffy (Paul Giamatti) försöker rekrytera över Myers till sin sida, men Myers avböjer. Mötet kommer dock ge följder som blir större än han anar. Utöver detta har Myers börjat dejta en av praktikanterna (Evan Rachel Wood) och upptäcker av en slump att han är inte den enda i kampanjen som haft sex med henne, ytterligare en faktor som kan påverka det sköra läget i valet. Samtidigt som han försöker hålla alla bollar i luften kommer reportern Ida Horowitz (Marisa Tomei) och försöker pressa honom på information. Något som hans kampanjchef Paul Zara (Philip Seymour Hoffman) inte kommer gilla. Ett minst sagt komplicerat läge för den unge Myers.

Det här är George Clooneys fjärde film där Shakespeare-referensen ”Ides of March” syftar på Brutus svek vid mordet av Julius Cesar. Referensen är en bokstavlig beskrivning av hur det politiska spelet sker på de högre nivåerna. Idealismens rosa skimmer skingras sakta men säkert hos den unge Myers. Han inser snart att han ofrivilligt bara är en spelpjäs i ett spel han inte vill spela. Den enda chansen för överlevnad är att börja rucka på principer och ifall han gör detta sjunker han ner i dyn med de andra storspelarna. Ifall man gyttjebrottas måste man vara beredd på att bli skitig helt enkelt.

Clooney har skapat en film som i början ger mig känslan som jag hade när jag såg TV-serien Vita Huset, vilket är mycket bra. Vi får en bra inblick i det politiska spelet och vad som behöver göras för att vinna. Det är därför en viss besvikelse när slutet inte är lika säker som inledningen. Intrigen är det inget fel på men den griper inte tag i åskådaren fullt ut och det är filmens svaghet. Poängen som filmen gör är vek och tillför inget nytt, vilket är synd. Maktens män är trots det ett välspelat drama som är habil underhållning och skådespelet är det inget fel på.

Även om utgåvan saknar extramaterial är den visuellt enastående. Hudtoner och svärta är perfekta och det finns inte ett spår av artefakter av något slag. Detaljrikedomen är ypperlig. Från första till sista bildrutan är det kanonbra. Även om ljudet är fokuserat kring dialogen finns det sekvenser som visar hur bra mixat DTS HD MA-spåret är och hur hög kvalitet det håller.

Draman om det politiska spelet kommer alltid att skrivas. Kontexten och möjligheterna för intriger lockar givetvis författarna och även oss åskådare så klart. Maktens män är Clooneys bästa film i regissörsstolen, men han når ändå inte ända fram. Filmen är dock sevärd.

Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
Maktens män, reviewed by Mats Lundberg on 2014-02-02T20:08:54+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 2 februari, 2014